Cara Elak Keguguran Berulang Kali Supaya Dapat Menimang Cahaya Mata

Ingat lagi waktu-waktu yang menggembirakan bila nampak dua line merah dekat pregnancy test kit. Yaya yakin, mana-mana bakal ibu pon mesti melompat gembira. Lagi-lagi kalau anak pertama.


Tapi siapa sangka, kegembiraan yang baru dapat tu rupanya tak bertahan lama bila satu pagi, mami bangun tidur and tiba-tiba ada seketul darah keluar. Tak syak lagi, mami keguguran!

Allah, bayangkan perasaan first time mom yang sebelum ni semangat nak tunggu bayi lahir, tapi Allah uji dengan keguguran. Sebenarnya ada cara elak keguguran berulang kali.

Mungkin ada mami yang takde masalah keguguran langsung. Mudahh je nak dapat anak. Tapi ada mami yang Allah uji, asal pregnant je, gugur. Asal pregnant je gugur. 

Lagi teruk bila mak mertua dah bagi-bagi hint suruh suami kahwin lain 'ape guna ko kahwin dengan dia ni kalau tak boleh beranak. Anak tu penyambung keurunan kite.'

Keguguran yang berulang-ulang ni, bukan je boleh seksa si ibu, tapi boleh kasi ibu trauma bila disahkan pregnant 'dah lekat ni, selamat ke? Nanti gugur lagi..'


PUNCA KEGUGURAN DI AWAL KANDUNGAN


Banyak sebenarnya punca keguguran ni. Antaranya adalah 

Ibu Yang Terlampau Aktif - Risiko keguguran tinggi sekiranya ibu terlampau lasak pada peringkat awal. Aktiviti seperti panjat bukit, angkat barang berat dan sebagainya perlu lah dielakkan ketika masih berada pada peringkat awal.

Kecacatan Pada Sistem Peranakan - Tidak semua wanita bernasib baik dan dikurniakan sistem peranakan yang normal. Ada segelintir yang mempunyai ketidakabnormalan pada sistem peranakan mereka.

Contohnya rahim yang sukar untuk menebal. Hal ini akan menyebabkan keguguran kerana telur yang telah disenyawakan tidak dapat menempel dengan baik.

Embrio Tidak Berkembang - embroi dikatakan tidak berkembang disebabkn oleh ketidakabnormalan kronosom-kromosom tertentu.

Jadi, harini Yaya nak share sikit tips untuk elakkan keguguran berulang kali.

CARA ELAK KEGUGURAN BERULANG KALI


Cara #1 Jaga Pemakanan


Ibu yang berada dalam tempoh awal kandungan haruslah lebih berhati-hati dalam memilih makanan. Ini adalah kerana terdapat beberapa makanan yang boleh mengancam pembentukan janin.

Contohnya - daging yang tidak masak sempurna kerana ia mungkin mengandungi bakteria yang boleh menyebabkan ibu keracunan makanan.

Ikan yang tinggi kandungan merkuri, susu yang tidak dipasteur dan caffein.

Jadi, bila dah disahkan mengandung, kalau boleh ibu-ibu mesti lengkap kan diri dengan ilmu-ilmu pasal pregnancy. 

Jauhkan makanan yang berisiko ni, insyallah risiko keguguran pun kurang.

Cara #2 Elakkan Makanan Segera


Ada sebab kenapa makanan segera dinamakan makanan segera. Dah nama pun segera, cara pemprosesan pun mestilah segera kan?

Makanan segera mengandungi sodium, lemak dan kolesterol yang tinggi. Dah tentu tak bagus dan tak berkhasiat untuk mami, kan?

Cara #3 Obesiti? BIG NO!


Tahu tak, salah satu punca keguguran adalah obesiti atau berat badan yang berlebihan? 

Jadi, bagi mengelakkan risiko keguguran, ibu-ibu mestilah cuba mengambil inisiatif untuk mengurangkan berat badan.

Cara #4 Amalkan Suplemen yang Selamat dan Berkesan


Vivix


Salah satu cara untuk mengelakkan keguguran adalah dengan memastikan badan berada dalam keadaan yang tip top iaitu sel sihat. Sel yang sihat pula datangnya daripada pemakanan yang sihat.

Vivix bertindak dengan memastikan semua sel badan sihat kerana ia akan membaikpulih DNA yang menjadi pusat data bagi sel kita. 

Sel yang sihat tadi akan meningkatkan kualiti ovum dan sperma dan sangatlah digalakkan untuk diamalkan bagi suami isteri yang sedang cuba untuk hamil. 

ESP


ESP merupakan satu produk Shaklee yang diperbuat daripada soya non GMO. ESP membantu tubuh untuk develop sel baru yang lebih sihat. Bila sel rahim dah semakin sihat, ia akan merangsang penghasilan dinding rahum yang lebih tebal dan sempurna untuk proses penempelan telur.

Bonus kalau minum ESP? 

Ibu akan sentiasa cergas dan bertenaga!

Nutrisi yang Secukupnya


Bayangkan TTC ni macam berkebun. 

Sebelum nak berkebun tu, mesti kena make sure tanah tu subur kan? So petani tadi akan gembur tanah, letak baja, kasi air. Anything that will help the tanah untuk subur.

Agak-agaknya, kalau tanah tu kering-kontang, merekah sana sini, bijik benih yang petani tadi tanam nak tumbuh cantik elok tak?

Macam tu jugak dengan TTC. Sebelum nak mengandung, ibu-ibu kena make sure badan cukup optimum untuk terima orang baru. 

Jadinya cadangan Yaya -

Vitalea Multivitamin - lengkap dengan 28 vitamin dan mineral yang sangat-sangat diperlukan oleh orang dewasa. Kekurangan vitamin penting macam ni boleh menjejaskan kualiti sperma dan ovum.

Vitamin C - membantu proses kesuburan

B-complex - Mengelakkan perasaan stress. Untuk makluman, tubuh dan otak yang stress adalah antara faktor penghalang untuk kehamilan terjadi. Jadi, b-complex akan membantu merembeskan hormon gembira supaya tidak lagi stess.

Vitamin e dan Selenium - Vitamin ini juga terkenal sebagai 'vitamin seks'. Ia menggalakkan pembentukan sel-sel baru dan sangat berkhasiat untuk meningkatkan kelelakian dan menyuburkan organ reproduksi lelaki dan wanita. 

GLA complex - vitamin ini antara vitamin wajib bagi wanita yang telah baligh. Lagu-lagi bagi wanita yang mengalami masalah haid tidak teratur atau senggugut yang melampau. GLA mampu membantu wanita menghasilkan cecair serviks yang subur dan berkualiti supaya dapat melindungi dan memudahkan sperma berenang ke ovum. 

TESTIMONI SET KESUBURAN

Testimoni #1


Testimoni #2


Testimoni #3


 Testimoni #4


 Testimoni #5


Apalah sangat dengan harga set kesuburan ni kalau nak dibandingkan dengan kegembiraan menimang cahaya mata. Tak ternilai perasaan tu.

Jadi, jangan berlengah atau bertangguh lagi. 

Untuk sebarang konsultasi boleh terus hubungi Yaya di whatsapp 013-7230029

Insyallah Yaya akan berikan konsultasi berkaitan dengan masalah yang ibu hadapi.

Zaqqeya Amin
Id: 1234656
Whatsapp No: 013-7230029


Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat