Risiko Potong Kaki Kerana Gangren, Ini Cara Mengelakkannya


Gangren selalunya dikaitkan dengan penyakit kencing manis tahap yang paling serius. Orang kata, memang confirm kena potong kaki la sebab gagal kawal kadar gula dalam darah. 

Gangren terjadi apabila wujudnya satu keadaan yang menyebabkan tisu badan mati disebabkan kehilangan bekalan darah ke kawasan tersebut. Ia boleh terjadi disebabkan oleh jangkitan, kecederaan atau penyakit,

Potong kaki adalah prosedur yang akan dilakukan jika bahaya gangren tidak dapat diselamatkan. Ini adalah risiko yang paling ditakuti oleh majoriti penghidap penyakit diabetes.  

Yelah, cuba bayangkan kaki anda dipotong?

Bukan je anda akan kehilangan kaki, tapi anda juga mungkin bakal kehilangan pekerjaan. Dan di zaman yang mencabar dan semuanya perlukan duit ni, anda mungkin hanya akan menjadi liabiliti dan beban kepada orang yang menanggung anda. 

Seram kan?



Gangren ini biasanya akan berlaku apabila gula dalam badan terlampau tinggi dan gagal dikawal. Gula yang terlampau tinggi tadi akan merosakkan saraf kaki sehingga menjadi peripheral neuropathy. Dinding arteri akan menjadi keras dan mula menyempit dan akibatnya saluran darah akan terganggu.

Apabila darah tidak sampai ke tempat yang sepatutnya, tisu-tisu badan akan mula rosak dan mati dan ini akan meningkatkan risiko gangren. 


Kat atas ni Yaya kongsikan tahap luka kencing manis pada kaki. Menurut Wagner Ulcer Classification System, terdapat 5 tahap luka kencing manis pada kaki.

Grade 0 - apabila kulit pada kaki masih kukuh
Grade I - terdapat ulser pada permukaan kulit kaki
Grade II - Ulcer yang lebih dalam
Grade III - Osteomyelitis atau infeksi pada tulang dan/atau nanah yang banyak
Grade IV - Gangren pada bahagian kaki hadapan
Grade V - Gangre pada bahagian belakang kaki

Jika anda berada pada tahap 3 dan keatas, Yaya cadangkan usah bertangguh lagi, tapi segeralah ke hospital untuk dapatkan rawatan. Ubat dan antibiotik yang sesuai akan diberikan untuk merawat masalah anda. 

Proses penyembuhan? Mungkin anda terpaksa menghadapi terapi pembedahan seperti 'debridement' dan mencuci luka. Tapi bahagian kaki yang telah rosak itu akan tetap dipotong bagi mengelakkan infeksi yang berterusan.



Akan tetapi, jika infeksi tetap merebak, anda mungkin harus berhadapan dengan pembedahan pemotongan kaki. 

Kaki yang selama ini anda gunakan untuk kesana kemari mencari rezeki, dan kaki yang tidak ternilai dan tiada galang gantinya. 

Tengok pada gambar pun dah ngeri apatah lagi setiap hari perlu hidup dengan bayang-bayang yang satu hari nanti mungkin kaki anda boleh kena bahaya gangren, kan?

Yaya tak dapat bayangkan hidup macam tu.


So, jangan abaikan walau sekecik-kecik luka. Sebab luka yang kecik tu mungkin akan menjadi penyebab kepada gangren. Selagi boleh dicari penawar dan alternatif, cari lah. 

VIVIX ALTERNATIF TERBAIK UNTUK MENGELAKKAN BAHAYA GANGREN

Bagi pesakit kencing manis, Vivix adalah suplemen yang terbaik! Terutama bagi mereka yang telahpun ada gangren atau baru mendapat ulser pada kaki.

Menariknya Vivix ini adalah kerana ianya adalah campuran tumbuhan botanikal yang kaya dengan polifenol dan resveraterol, seperti:

Polyganum Cuspidatum
Muscadine Grape
European Elderberry
Purple Carrot


Keempat-empat tumbuhan ini yang kaya dengan polifenol sangatlah baik untuk membantu saraf pulih dan berfungsi dengan baik.

Pengambilan Vivix secara berterusan dan konsisten akan memulihkan saraf yang telah rosak. Arteri yang tadi membengkak dan menyempit juga akan kembali normal dan kesannya darah dapat disalurkan dengan baik pada kaki. 

Testimoni I

"Gangrene kencing manis pada kakinya membuatkan beliau hilang dua jari kakinya. Selepas menjalani amputasi jari kaki, luka tidak sembuh-sembuh. Sejak itu beliau mula mengambil Vivix dan Zinc, lukanya kembali sembuh perlahan-lahan."

Testimoni II



DAPATKAN VIVIX SEGERA DARI SAYA

Anda ada kencing manis yang tidak terkawal? Risaukan kaki kena potong? Cepat dapatkan konsultasi eksklusif dan bimbingan cara pengambilan Vivix yang tepat dari Yaya. 

Apalah sangat dengan harga Vivix RM475 berbanding kaki yang tidak ternilai dan tiada gantinya tu kan?

Zaqqeya Amin
Id: 1234656
Whatsapp No: 013-7230029



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat