Cara Rawat Senggugut Supaya Haid Bukan Lagi Mimpi Ngeri

Senggugut boleh menjadi mimpi ngeri bagi sesetengah wanita yang akan mengalaminya ketika datang bulan. Lebih kurang 40-70% daripada wanita yang datang bulan akan mengalami senggugut. Dan seramai lebih kurang 10% daripada mereka akan mengalami senggugut yang teruk. So apa cara rawat senggugut ni?

Ya, tak semua perempuan mengalami sakit senggugut ni. Hanya wanita-wanita yang terpilih je. Hihi.

Waktu awal-awal period dulu, alhamdulillah saya takde masalah senggugut langsung. Pernah beberapa kali kelas saya dibatalkan akibat ustazah yang senggugut teruk.

Masyallah, kesian betul kalau tengok ustazah tu bila datang bulan. Muka pucat, badan tak bermaya, terpaksa tidur dalam keadaan merengkot dan memang completely takde tenaga. Nak jalan pon tengok macam penat sangat je.

Baru-baru ni saya terima SMS dari seseorang -

"Sis, saya ada masalah senggugut yang teruk. Setiap bulan, kalau datang haid je mesti saya risau. Yelah, pinggang sakit macam nak patah, kepala pening, tekak loya nak muntah pulak tu. Miss V saya pulak sengal-sengal asyik berdenyut je. Senang cerita memang semua benda tak kena lah. Tolong la sis, macam mana nak hilangkan senggugut yang melampau ni.."

Kesian kan bila baca keluhan orang yang dah bertahun terpaksa lalui waktu-waktu seksa sebab senggugut ni.

SEBELUM TU, JOM FAHAMI SENGGUGUT


Senggugut terjadi apabila berlakunya pengecutan dinding rahim yang lebih kuat dari biasa untuk mengeluarkan lapisan dinding yang tebal. Pengaliran darah jadi terganggu dan akan menambah kesakitan tersebut.

Sakit senggugut adalah perasaan sakit kejang di bahagian pinggan,lenguh dan sakit di bahagian bawah perut.

Saya katakan tadi saya tak pernah mengalami senggugut kan? Yaa, saya tak senggugut sampailah satu hari saya terdetik - Hmm, macam nak rasa lah macam mana sakitnya senggugut ni, dan Allah makbulkan hajat saya tu. Maka bermulalah episod senggugut saya yang boleh sampai lembik dibuatnya. Hoho

Beware of what you wish!

JADI APA YANG PERLU ANDA LAKUKAN?


Jom dengar dulu macam mana Puan Maria Awi ceritakan pengalaman beliau dengan sakit senggugut.


Menurut pengalaman Puan Maria, sakit senggugut ni boleh disamakan macam sakit contraction. Pinggang rasa macam nak patah dua, baring terlentang sakit, ke kanan sakit, 

Apa yang Puan Maria buat?

Dengan bijaknya Puan Maria terus ambil B-complex dan Ostematrix untuk bantu kurangkan rasa sakit dan guess what, dalam masa 30 minit, kesakitan yang macam contraction bersalin tadi beransur-ansur hilang..

JADI APA SET SENGGUGUT SHAKLEE TU?


1) GLA Complex


GLA Complex yang dirumuskan oleh Shaklee menggunakan ekstrak pokok borage yang mempunyai sumber terkaya GLA semulajadi.

Wanita yang mengalami masalah senggugut tidak dapat menukarkan asid linolenik dengan baik untuk menjadi GLA. Dengan pengambilan GLA tambahan, ia dapat meringankan simptom senggugut.

Senggugut terjadi disebabkan oleh otot disekitar kawasan rahim mengalami keekjangan yang akan menyebabkan rasa tidak selesa dan sakit. GLA akan merangsang penghasilan hormon protagladin E1 yang berfungsi untuk melegakan kesakitan dan kekejangan otot itu.

2) Ostematrix


Kalsium yang cukup dapat mengurangkan masalah senggugut. Sebelum haid, paras bekalan kalsium akan menurun dan menyebabkan emosi tak stabil dan simptom lain senggugut. Oleh itu, pengambilan kalsium tambahan boleh mengawal turun naik perasaan serta simptom lain.

Selain itu, ostematrix ini juga mengandungi magnesium yang diperlukan bagi mengurangkan masalah serangan senggugut ini.

3) B-complex


Vitamin B5, B6 dan B12 terbukti dapat menghasilkan kesan terbaik ke atas senggugut. 

Vitamin B5 membantu mengurangkan rasa tertekan yang diperlukan oleh kelenjar adrenal. Vitamin B6 pula membantu mengurangkan penyimpanan air, menambahkan aliran oksigen kepada organ wanita. Selain itu, ia juga membantu menstabilkan paras estrogen ke tahap normal selain merembeskan hormon serotonin yang akan mengurangkan perasaan marah dan tertekan.

Vitamin B12 pula membantu meringankan tekanan, menghindar anemia dan diperlukan untuk semua fungsi badan.

NAK DUNIA YANG BEBAS SENGGUGUT?


Tak payah tunggu senggugut bulan depan baru nak order, order sekarang untuk nikmati hari-hari period yang mendatang dengan lebih tenang dan gembira. Hihi

Terus hubungi saya di 013-7230029 untuk sebarang tempahan set senggugut.

Zaqqeya AminSID 1234656SMS / WA 013-7230029

Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat