Penyakit Osteoporosis? Jom Ketahui Cara Untuk Merawat

Kalsium merupakan salah satu nutrisi yang penting bagi seorang wanita. Menurut institut kesihatan kebangsaan, sebanyak 1000mg kalsium diperlukan setiap hari bagi wanita biasa dan sebanyak 1500mg pulak diperlukan bagi wanita yang putus haid (menopause).

Tahu tak, tulang yang tak mendapat kalsium yang secukupnya akan menyebabkan berlakunya penyakit osteoporosis.

Bagi mereka yang kaki susu dan cermat dalam pemakanannya, jumlah yang diperlukan ini mungkin cukup dan tak memerlukan kepada suplemen tambahan. Namun tak semua yang gemarkan susu dan begitu berhati-hati dan memilih dalam diet harian mereka.

Hasil kajian yang dijalankan bersama Universiti Putra Malaysia dan Universiti Otago, New Zealand mendapati kebanyakan wanita di Malaysia mendapat kurang daripada 50% jumlah kalisum yang disarankan untuk memastikan kesihatan tulang.


APE OSTEOPOROSIS TU?


Osteoporosis erupakan sejenis penyakit senyap dan serius yang menyebabkan kemerosotan pada kepadatan yang sepatutnya ada pada tulang normal. 

Keadaan ini akan menyumbang kepada keadaan poros tulang dan menjadikan tulang seperti span dan rapuh dari dalam. Masalah ini akan menyebabkan tulang tersebut menjadi lemah dan menyebabkan meningkatnya risiko tulang retak dan patah. 

Kebanyakan wanita hanya mengetahui bahawa mereka menghidap osteoporosis apabila mengalami keretakan atau patah tulang. Untuk pengetahuan, kesihatan tulang manusia merosot secara berperingkat dan beransur-ansur dari umur 30-an.

Osteoporosis bukanlah satu penyakit yang dapat disembuhkan tetapi ia dapat dicegah. Pesakit yang mengalami osteoporosis kebanyakannya akan retak atau patah tulang pinggul. Sekiranya ia menjadi begitu teruk, ia boleh menyebabkan maut!

CARA NAK ATASI? KENALI OSTEMATRIX SHAKLEE



Ostematrix merupakan satu inisiatif yang dilakukan oleh pihak Shaklee untuk memastikan mereka yang tidak gemarkan susu masih boleh mengelakkan diri daripada terkena risiko osteoporosis ini.

Ia membekalkan kalsium dalam bentuk capsule yang mudah ditelan oleh setiap wanita.

Jom kita tengok apa kelebihan Ostematrix Shaklee ni dalam mengekalkan tulang yang sihat dan kuat.

Vitamin D - vitamin D penting untuk membantu merawat penyakit rickets. Ia juga membantu penyerapan kalsium dan fisforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodonantal dan sebagainya. Siapa yang perlukan vitamin D? -
  • Vegetarian
  • Mereka yang kurang terdedah pada matahari semasa musim panas
  • Individu yang melebihi umur 55 tahun
  • Wanita hamil 
  • Kanak-kanak
Magnesium - Ia merupakan ion positif nombor 2 paling penting dalam badan. Magnesium ini diperlukan untuk menggalakkan komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakot jantung, memudahkan rembesan keluar adri sisa perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ia juga penting bagi mereka yang mempunyai masalah fluktuasi dan glukos.

Zink, Boron, Manganese dan Kuprum - Ia penting untuk memelihara metabolisma kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, raan dan menghalang arthritis.


Tapi ingat ya, terlebih kalsium boleh menyebabkan kesan kepada buah pinggang seperti batu karang atau batu dalam hempedu.

Ia boleh terjadi apabila terdapat jurang nisbah kalsium-magnesium yang sangat besar yang mana kekurangan magnesium akan menyebabkan kalsium tidak dapat diserap sepenuhnya oleh tubuh lalu menyebabkan buah pinggang menjadi toksik.

Oleh itu, sebelum membuat apa-apa keputusan untuk membeli supplement kalsium, anda haruslah meneliti kandungan magnesium dan vitamin D yang penting bagi membantu penyerapan maksimum kalsium.

MANFAAT OSTEMATRIX?


1. Menguatkan tulang - kalsium yang terdapat dalam ostematrix akan menghalang gejala osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka gigi, sistem saraf dan tulang. Ia juga berupaya untuk merawat tulang retak, rickets dewasa, kuku rapuh, eczema, kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.

2. Mengelakkan kekejangan dan kebas-kebas

3. Meringankan stress - mengimbangi tekanan darah, denyutan jantung, menggalakkan tidur selesa dan sebagainya

4. Memperbaiki masalah haid - pengambilan 1000mg kalsoum dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil

5. Pengalkalian tubuh - Kalsium merupakan mineral alkalin yang berkesan untuk memastikan imbangan pH tubuh

6. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik.

Best kan Ostematrix Shaklee ni?

NAK ORDER?


Boleh terus SMS / WA saya di 013-7230029 dan ceritakan masalah anda. Insyallah saya bantu berikan vitamin terbaik sesuai dengan masalah anda.


Zaqqeya AminSID 1234656SMS / WA 013-7230029



Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat