Kulit Anak Eczema? Ketahui Cara Berkesan Untuk Merawatnya

Baru-baru ni saya ada terima satu SMS dari customer, mengeluh dengan kulit anak eczema katanya. 

"Saya kesian dengan si kakak. Banyak betul masalah kesihatan. Asthma lagi, eczema lagi. Adiknya takde langsung masalah macam dia. Sihat wal afiat lagi ada. Kisahnya, si kakak ni saya tak bagi susu badan. Cuma sempat bagi susu badan tak sampai dua minggu. Yang adik fully breastfeed. Mungkin tu salajh satu sebab kenapa si kakak banyak betul penyakit."

Honestly, saya yang dengar masalah Puan ni terus rasa sedih. Sebab saya sendiri tengah breastfeed kan anak umur dua bulan. We mommies of course nak yang terbaik untuk anak-anak kan?

Jadi sebelum saya kongsikan apa cara untuk mengubati eczema, jom kita kenal dulu apa tu eczema.

APE TU ECZEMA?


Eczema merupakan satu penyakit kulit yang biasa ditemui. Penyakit ini akan menyebabkan kulit menjadi tersangat gatal dan meruam. Eczema dan kulit alergik dikatakan penyakit kulit warisan dan sesetengah penyakit eczema disertakan sekali dengan masalah asthma. 

Eczema biasanya akan menyerang bahagian muka, tangan, lengan, lutut, peha. betis dan kaki dan bahagian tubuh yang lain. Kawasan yang terkena eczema ini akan kelihatan sangat kering menebal atau bersisik.

Disebabkan kulit merupakan lapisan paling luar yang akan bersentuhan secara langsung dengan segala unsur-unsur alam sekitar, maka tak hairanlah kenapa kulit lebih terdedah kepada perlbagai jenis penyakit.

PUNCA / FAKTOR PENYAKIT ECZEMA


Penyebab sebenar yang menyebabkan berlakunya eczema adalah tidak diketahui. Ianya sering dikaitkan dengan tindakan overaktif sistem imuniti badan kepada sebarang benda / keadaan yang boleh merangsang eczema.

Namun kajian telah dibuat dan beberapa faktor dikatakan boleh menjadi punca eczema -
  • Keadaan cuaca yang panas
  • Penggunaan sabun dan detergen
  • Alergik kepada alam persekitaran
  • Alergikterhadap barangan kemas
  • Barang kosmetik yang tak bersesuaian
  • Kuat berpeluh
  • Stress yang melampau
  • Air berklorin tinggi
  • Alergik kepada fabrik pakaian tertentu - contohnya baju yang berbulu.

Seperti yang dikatakan di atas, penyakit ini merupakan penyakit yang boleh diwarisi. Sekiranya ibu bapa mempunyai penyakit eczema, besar kemungkinan anak yang dilahirkan akan mengalami masalah yang sama. 

Eczema kebiasannya akan menyerang di bahagian leher, muka, siku, buku lali dan lutut bagi orang dewasa manakala bagi bayi pula ia boleh jelas dilihat di bahagian pipi, dahi, leher, lengan, betis dan kulit kepala.


RAWATAN ECZEMA


Menurut pakar, eczema merupakan salah satu penyakit yang tak boleh dirawat sepenuhnya. Namun begitu, sekiranya diberikan rawatan yang sistematik, ia dapat meminimumkan kesan penyakit itu dan mengelakkan daripada terus merebak dan menjadi kronik.

Cara lain yang boleh diambil kira adalah dengan mengubah gaya hidup dan pemakanan kepada yang lebih sihat dengan mengawal pemakanan dan selalu bersenam.

Rawatan eczema ini boleh dibahagikan kepada dua bahagian iaiu rawatan dalaman dan rawatan luaran.

RAWATAN ECZEMA DENGAN SET SHAKLEE


Rawatan Luaran


1) Herbal Blend Cream




Krim ini boleh disapukan di bahagian yang terdapat jangkitan eczema. Ia sangat sesuai bagi mereka yang mempunyai masalah eczema kering dan kulit kasar. Namun begitu, herbal blend ini tidak sesuai bagi mereka yang mempunyai masalah eczema berair.

2) Basic H2


Basic H2 ini sangat sesuai untuk menggantikan sabun atau detergen yang digunakan di rumah. Ia sesuai digunakan bagi mereka yang alah kepada sabun yang mempunyai bahan kimia. 5 titis Basic H2 ke dalam baldi mandian sudah mencukupi untuk mengeringkan dan merawat eczema.

Namun begitu, Basic H2 ini tidak sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah eczema kering kerana ia boleh menyebabkan kulit bertambah kering dan bersisik.

Rawatan Dalaman


1) Alfalfa Complex



Macam yang dah diketahui, Alfalfa ni digelar sebagai raja tumbuhan dan herba sebabkan fungsinya yang tersangat banyak. Dengan alfalfa yang sebotol ni, macam-macam jenis masalah insyallah boleh diselesaikan.

Masalah keputihan, masalah bau badan, masalah susu tak meriah, masalah badan banyak toksin, macam-macam lah. Alfalfa Complex Shaklee ni juga kaya dengan kandungan klorofil yang tinggi yang dapat membantu masalah penyakit kulit seperti eczema.

2) Omega Guard



Omega Guard Shaklee mempunyai minyak ikan terbaik dunia dan mempunyai kepekatan kandungan omega-3 yang lebih tinggi dari minyak ikan lain. Omega-3 yang bersifat anti inflamasi dapat mengawal keradangan kulit serta dapat menghaluskan kulit dan meningkatkan imuniti kulit terhadap jangkitan.

Oleh itu, Omega Guard sangat membantu pesakit eczema untuk menghilangkan dan mengurangkan keradangan yang disebabkan oleh penyakit tersebut.

3) Meal Shakes




Salah satu perkara yang menyebabkan penyakit ulit adalah bekalan vitamin yang tidak cukup. Mealshake mengandungi vitamin B yang boleh membantu meningkatkan system imun tubuh kanak-kanak. Apabila system imun meningkta, maka system rintangan pada kuman juga meningkat. Jadi apa-apa perkara yang disebabkan oleh sentuhan yang boleh merangsang eczema boleh dikurangkan.

Vitamin B3 yang terdapat dalam Mealshake juga membantu mengekalkan kelembapan kulit supaya tidak kering. Ini akan mengelakkan eczema kering daripada berlaku.

TESTIMONI 


 Testimoni #1


Testimoni #2


Testimoni #3


Testimoni #4


Testimoni #5


Testimoni #6


Testimoni #7


Testimoni #8


Testimoni #9


PERLU KE BELI SUPLEMEN NI?


Nah, tadi kata dah tak sanggup tengok anak merana sebab eczema kan? Hihi, jadi saya dah kongsikan apa vitamin yang patut ambik untuk bantu pulihkan masalah eczema anak, pilihan terpulang pada anda sebagai ibu bapa.

Kalau tak yakin mana satu vitamin terbaik untuk anak anda, boleh terus SMS / WA saya di 013-7230029 untuk konsultasi dan tempahan ya. Saya akan kongsikan vitamin terbaik bagi membantu merawat penyakit anak anda.

Zaqqeya AminSID 1234656SMS / WA 013-7230029



Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat