8 Tips Belajar Untuk Dapat Dekan Dengan Bergaya Supaya Ramai Yang Jeles

Siapa yang taknak rasa pengalaman naik pentas untuk ambik sijil sebab dapat dekan, kan? Saya pun kadang-kadang jeles tengok orang yang boleh skor four flat, 3.99, 3.8 above. Haiyaa, macam mana lah diorang ni belajar kan?

Satu benda yang kita kena ingat, tak semua yang dapat dekan tu genius. Mesti ada strategi belajar yang diorang amalkan, yang takde sapa pon tahu.



Ala-ala secret weapon lah. Dah nama pon secret, takkan nak war-warkan dekat orang ramai pulak, kan? Hoho.


So kat sini saya kongsikan beberapa tips nak dapat dekan (sebab I was once a student too, kahkahkah)

Tips #1 - Solat Awal Waktu


Ya, tak dinafikan kadang-kadang study ni boleh buatkan kita leka dan lalai, kan? Sampaikan kita tak perasan atau buat-buat tak perasan yang waktu solat dah masuk. 

Tips satu, cuba untuk solat awal waktu. Kita nak Allah tolong kita so make sure hubungan dengan Allah tu kita jaga. 

Bayangkan kita nak mintak duit dari kawan, tapi kita tak baik pon dengan dia. Rasa-rasa dia nak bagi tak?

Tips #2 - Set Target


Letak target dalam masa dua jam berapa banyak topik yang sepatutnya kita dah cover. Bila set target, baru nampak progress diri sendiri. 

Kalau tak set, ada tinggi possibility yang kita akan mudah ter distract untuk buat benda-benda yang tak berkaitan. Contohnya scroll timeline facebook. 

Tips #3 - Reward / Take Five


Untuk setiap target yang kita dah capai, bagi reward kat diri sendiri atau untuk setiap dua jam kita belajar, take five.

Badan kita akan jadi lebih produktif dan fokus kalau kita dah set awal-awal yang lepas habis chapter ni, kita boleh makan kek sedap, contohnya.

Dan badan kita akan lebih segar lepas dapat rehat, even sekejap, lepas study dua jam straight. Badan yang segar akan buatkan ilmu nak masuk lagi mudah.

Tips #4 - Share Ilmu


Ala-ala study group. Jangan kedekut dengan ilmu yang kita ada tu. Tahu tak, kalau kita share i.e bercerita apa yang kita faham dengan orang lain, ilmu tu akan lebih lekat dalam otak. 

Ingat satu benda, kita tolong mudahkan urusan orang, Allah akan mudahkan urusan kita. Insyallah. 

Pengalaman sendiri, saya memang jenis yang suka sangat berkongsi, sampaikan saya akan dengan sendirinya bercerita apa yang saya tahu dengan orang sekeliling saya. Takde paksaan ya, semuanya saya buat dengan kerelaan sendiri.

Sampaikan ada ketika, 30 minit terakhir sebelum masuk dewan, saya akan duduk di ceruk-ceruk sambil tangan tergawang-gawang cuba terangkan sebanyak mungkin point untuk kawan yang bertanya. Hoho

Ingat yaa, Ilmu kita tak kurang pun kalau share dengan orang, makin bertambah lagi ada. 

Tips #5 - Trust Your Brain


Macam mana nak percayakan otak sendiri? Untuk subjek-subjek yang memerlukan kita untuk menghafal, pastika jangan terus refer buku / nota bila tak ingat.

Kerah otak tu untuk ingat semula apa yang dah hafal. Biasanya fakta tu ada je dalam otak, cuma ambik masa semula nak ingat balik. Sebab once kita terlupa and cuba nak ingat balik apa-apa info tu, in future, insyALLAH kita akan selalu ingat sebab otak kita dah register "Ohh ni lah tempat yang Ahmad terlupa tu. Kena pay extra attention ni." Lepas tu dia akan click save and insyALLAH dah tak lupa dah.

Jadi, trust your brain. Percayalah, bila buat macam ni, insyALLAh tempat yang kita lupa tu dah tak lupa dah. Hihi

Tips #6 - Visualize 


Mengikut pengalaman saya yang tak seberapa ni, kalau student jenis yang baca slide lecturer ja, mesti akan print slides tu jadi berkotak-kotak (yang satu muka ada enam kotak tu)

So nak lagi kuat ingatan tu, time-time hafal tu, cuba visualize kedudukan nota tu dalam otak. Fakta ni kat bahagian manam formula ni duduk kat ceruk mana.

Cara ni akan bantu kita untuk ingat semua point yang ada dalam nota tu. Takkan miss even satu point pon sebab otak akan macam - ehh ada yang tak cukup nii. Cuba carik semula..

Tips #7 - Nota Sendiri


Of course kalau ada masa lebih, buatlah nota sendiri. Bukan apa, nak compare baca nota orang dengan nota sendiri, nota sendiri lagi cepat faham.

Sebab time nak buat nota tu kita dah fahamkan dan simplify gila-gila untuk pemahaman yang lebih jitu. 

So yes, I would say buat nota sendiri tu penting. 

Tips #8 - Suplemen Tambahan Untuk Kekal Fokus


Sebabkan saya jual vitamin, of course saya akan tekankan kepentingan vitamin sebagai makanan tambahan. Dulu waktu saya study pun saya amalkan pengambilan vitamin ni. Hehe

Tahu tak, badan kita perlukan nutrisi yang cukup untuk kekal bertenaga dan berfungsi seperti yang sepatutnya?

Tapi dengan gaya pemakanan dan gaya hidup yang malas bersenam, memang agak susah badan nak dapat nutrisi yang sewajarnya.

Hence, the vitamins. So yang saya akan sarankan bagi memudahkan proses pembelajaran dan aplikasi tips kat atas ialah -


  • Energizing Soy Protein - untuk bagi tenaga 
  • Cinch Tea - supaya tak mengantuk, pengganti coffee
  • B-complex - anti-stress, supaya gembira ja tengok buku-buku tu
  • Vitalea - membekalkan nutrisi yang tak cukup
  • Lecithin - kuatkan memori dan ingatan
  • Omega Guard - Mencerdaskan otak
Untuk perincian yang lebih lanjut bagi setiap vitamin, boleh rujuk post saya sebelum ni - Terlampau Penat Punca Tak Dapat Fokus Dalam Kelas? Ni Penyelesaiannya

NAK APLIKASIKAN TIPS NI DENGAN BANTUAN SUPLEMEN HEBAT?


Boleh terus hubungi saya di 013-7230029 untuk sebarang tempahan. Ya saya sediakan tips yang lebih detail untuk customer saya. Hihi nak tahu? Kena jadi customer saya dulu la kalau macam tu.

Zaqqeya Amin
SID 1234656
SMS / WA 013-7230029

Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat