Cara Berkesan Untuk Menghilangkan Jeragat Mudah Dan Selamat

Ada yang mengatakan bahawa jeragat merupakan salah satu jenis jerawat. Ia selalunya kelihatan pada muka, terutamanya pada bahagian hidung dan dagu, 

Ia selalunya terbentuk disebabkan oleh bahagian kulit yang tersumbat disebabkan oleh pelbagai faktor seperti minyak, kotoran dan bakteria.

Saya percaya, ramai yang runsing memikirkan cara yang berkesan untuk menghilangkan jeragat. Baik dari cara tradisional mahupun moden. 

Jadi hari ini saya akan kongsikan beberapa petua untuk menghilangkan jeragat secara semulajadi. 

SEBAB JERAGAT MUNCUL 


Perubahan Hormon - seperti yang telah diketahui umum, hormon dalam badan manusia (terutamanya perempuan) sering bertukar-tukar. Jadi, salah satu punca jeragat adalah perubahan hormon dalam badan. 

Penggunaan Produk - sesetengah produk atau ubat boleh menyebabkan kulit muka menjadi lebih teruk. Oleh itu, ia mungkin menjadi salah satu punca jeragat muncul di wajah.

Minyak berlebihan pada pori kulit dan kulit mati


JADI APA CARANYA NAK HILANGKAN JERAGAT?



Cara #1 - Jus Lemon


Lemon merupakan buah citrus yang kaya dengan vitamin C. Ia mempunyai komponen yang boleh mencantikkan kulit. Ini akan membantu untuk membersihkan kulit dan membebaskan kulit daripada masalah jeragat.

Caranya - potong lemon kepada dua bahagian kemudian peran jus lemon dan asingkan kulitnya. Ambil kulit tadi dan sapukan pada muka.

Cara #2 - Wap Stim


Wap stim kebiasannya digunakan di pusat-pusat rawatan kecantikan dan spa sebelum rawatan facial dilakukan. Proses ini dapat membuka ruang pori pada muka dan akan memudahkan proses untuk membuang jeragat daripada muka. Dalam masa yang sama, bakteria dan kotoran lain boleh dibuang bagi membuatkan kulit lebih lembut dan bersih.

Caranya - jerang air sehingga mendidih dan masukkan ke dalam bekas yang bersih. Halakan muka pada bekas selama lebih kurang 10 minit dan bersihkan muka dengan kain bersih.

Cara #3 - Tepung Oat


Jika dilihat, terdapat banyak sabun di pasaran yang berasaskan oat. Oat boleh membantu menyingkirkan kotoran pada muka. Ia membantu membuang kulit mati pada muka dan juga bakteria yang mungkin terdapat pada muka.

Caranya - Sediakan tepung oat dan campurkan pada yogurt asli yang tidak berperisa. dan sapu pada muka. Biarkan selama 10-15 minit dan bilas dengan air suam dan kemudiannya dengan air sejuk untuk menutup kembali pori muka.

Cara #4 -Sapuan Gula


Selain sebagai pemanis dalam makanan dan minuman, gula juga dapat menghilangkan kotoran. Ia juga dapa membantu membuang kulit mati serta kotoran yang terperangkap di dalam pori wajah.

Caranya - Campurkan madu dan gula untuk membentu paste dan sapukan pada muka secara rata. Massage paste tadi keseluruh muka dan biarkan selama 10 minit. Kemudian bersihkan dengan kain bersih dan bilas saki baki paste di muka dengan air. 

Cara #5 -  Cuka Epal Cider


Cuka epal berfungsi sebagai astringen yang dapat mengeluarkan minyak berlebihan daripada kulit. Ia juga mempunyai ciri-ciri antiseptik dan anti-bakteria yang boleh membantu melawan jerawat.

Caranya - campurkan sesudu cuka epal cider dalam satu cawan air dan letakkan pada muka dengan menggunakan bola kapas. Biarkan selama 10 minit sebelum membilasnuya. 

Cara lain - campurkan sebagagian cuka epal cider dengan tiga bahagian tepung jagung (1:3) dan letakkan pada muka. Biarkan selama 15-20 minit sebelum menggosok muka semula. 

Cara #6 - Gunakan Madu


Madu merupakan salah satu bahan yang boleh membantu menghilangkan jeragat. Ia mengandungi antibakteria dan baik untuk memperbaiki peredaran darah pada kulit untuk membuatkannya lembut dan sihat.

Cara #7 - Aloe vera 


Aloe vera terkenal dengan fungsinya yang berkesan dalam proses penyembuhan luka dan minor burns. Ia juga boleh membantu mengurangkan parut luka dan juga menghilangkan kesan dari jerawat seperti jeragat.

Cara #8 - Baking Soda


Baking soda adalah baik untuk pengelupasan lembut minyak, kotoran dan sel-sel kulit mati dari kulit. Ia membantu mengekalkan keseimbangan pH kulit.

Caranya - campurkan sedikit air dalam satu sudu teh baking soda untuk membuatkan pes yang tebal.

Sapukan pada kawasan yang mempunyai jeragat dan biarkan bebrapa minit.

Cara #9 - Amalkan Suplemen untuk Merawat Jeragat dari Dalam


Suplement yang boleh diamalkan adalah GLA Complex, Vitamin C, Collagen Powder, dan Vitamin E Shaklee.

Details untuk setiap vitamin ada diterangkan di post saya sebelum ini - Ketahui Cara Berkesan Untuk Hilangkan Jeragat Supaya Muka Nampak Muda 10 Tahun!

BERMINAT NAK CUBA?


Hubungi saya di 013-7230029. Saya sediakan konsultasi percuma dan cadangan vitamin yang sesuai untuk masalah kulit yang anda hadapi. Jangan malu-malu yaa

Zaqqeya Amin
SID 1234656
SMS / WA 013-7230029




Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat