Cara Mengurangkan Risiko Stroke Supaya Tiada Serangan Kali Kedua

Bagi mereka yang telah mengalami stroke atau serangan iskemia sementara, kebimbangan demi kebimbangan akan sentiasa menghantui hidup takut berlakunya lagi seranagan stroke. Tahu tak, bagi mereka yang pernah mengalami stroke, risiko untuk kembali didatangi serangan tersebut lebih tinggi daripada mereka yang TAK PERNAH diserang stroke.

Jadi harini saya akan kongsikan beberapa cara mengurangkan risiko stroke supaya tak pernah diserang lagi.

CARA MENGURANGKAN RISIKO STROKE


1. Memperbanyakkan aktiviti fizikal

Seperti yang dah diketahui ramai, senaman merupakan salah satu aktiviti yang boleh menyihatkan badan. Ia sangat membantu untuk menurunkan tekanan darah (yang merupakan satu-satunya risiko terbesar untuk stroke), mengawal berat badan yang berlebihan, membantu membentuk imbangan lemak darah yang sihat dan meningkatkan kebolehan badan untuk mengawal insulin.

Apa yang perlu dilakukan adalah dengan melakukan apa-apa jenis aktiviti fizikal sederhana selama 30 minit sekurang-kurangnya lima hari seminggu. Aktiviti fizikal itu termasuklah -

  • Berjalan-jalan
  • Berjogging
  • Berbasikal
  • Dan sebagainya.
Ingat, yang sederhana je yaa, bukan yang berat-berat!

2. Diet yang Sihat


Salah satu punca yang menyebabkan stroke adalah pemakanan yang tidak seimbang. Ini adalah kerana, badan memerlukan nutrisi yang secukupnya untuk berfungsi dengan sempurna.

Buah-buahan segar dan sayur-sayuran adalah sumber penting antioksidan, vitamin dan mineral. Menurut kajian, pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran dapat mengurangkan risiko stroke. 

Pengambilan garam yang tinggi boleh menyebabkan tekanan darah tinggi manakala pengambilan lemak tepu secara berlebihan boleh menyebabkan arterosklerosis (pengasaran permukaan dinding arteri). Dua-dua benda yang boleh membawa kepada stroke!

Jauhkan yaa. Hihi


3. Kekalkan Berat Badan Yang Sihat



Bera badan yang berlebihan boleh membawa kepada pelbagai jenis penyakit kronik seperti diabetes, sakit jantung dan sebagainya. Berat badan yang berlebihan juga membawa risiko stroke yang tinggi. Mereka yang beratnya melampau lebih cenderung untuk terkena serangan stroke.

Jadi salah satu cara untuk mengurangkan stroke adalah dengan mengurangkan berat badan nak memastikan berat badan berada pada paras yang normal dan sihat.

4. Jangan Merokok


Selain boleh mengakibatkan pelbagai masalah jantung dan paru-paru, merokok juga boleh menjadi salah satu punca stroke. Ia dikatakan dapat meningkatkan risiko stroke kerana ia akan menyebabkan arterosklerosis dan menjadikan darah lebih mudah bergumpal.

Dah banyak gambar-gambar kesan merokok ditampal kat kotak-kotak rokok. Mungkin sekarang adalah masa yang sesuai untuk tinggal rokok?

5. Minum Alkohol Dengan Bijak


Bagi sesetengah orang, alkohol mungkin merupakan minuman kegemaran. Namun jika anda sudah pernah diserang stroke, anda haruslah memerhatikan pengambilan alkohol bagi mengelakkan stroke kali kedua.

Anda haruslah mengelakkan meminum alkohol dalam jumlah yang banyak dalam satu masa kerana ia akan menyebabkan tekanan darah tinggi melambung naik!

Kalau anda merupakan seorang peminum alkohol yang tegar, cuba untuk tidak minum satu atau dua har dalam seminggu. Ia akan membantu mengurangkan risiko stroke.

6. Periksa Tekanan Darah


Bagi mereka yang pernah didatangi stroke, adalah amat penting untuk sentiasa memeriksa tekanan darah dari semasa ke semasa.

Setiap orang dewasa yang tidak pernah terkena stroke perlulah memeriksa tekanan darah sekurang-kurangnya sekali setiap lima tahun.

Jadinya, kalau nak mudah, belilah alat untuk memeriksa tekanan darah dan pemeriksaan boleh dibuat di rumah sahaja.

7. Amalkan Pengambilan Suplemen


Bagi mereka yang pernah didatangi dengan penyakit stroke, serangan kali kedua amatlah diharapkan dapat dielakkan.

Oleh itu, pengamalan suplemen secara konsisten amatlah membantu. Ini adalah kerana bahagian dalaman badan manusia adalah satu perkara yang rumit dan tak nampak.

Sekiranya suplemen diamalkan secara konsisten, semua sel-sel yang rosak di dalam badan dapat diperbaiki dan sel yang sihat akan mengurangkan lagi risiko stroke.

Suplemen yang dimaksudkan mestilah Vivix yang mana boleh membantu untuk membaikpulih sel sehingga ke peringkat DNA. Ia juga bertujuan untuk merawat dan mencairkan darah beku yang mungkin terdapat di dalam mana-mana salur darah dalam badan kita.

TESTIMONI VIVIX RAWAT STROKE


Testimoni #1 - Lepas konsisten 3 botol Vivix, kesihatan abah semakin pulih dan abah dah kembali boleh berjalan.


Testimoni #2 - Mak hipertensi tiba-tiba terkena stroke. Konsisten Vivix, bukan setakat normalkan paras darah, mak makin berseri dan awet muda!


Testimoni #3 - Stroke sebelah badan, kaku tak boleh gerak. Hari pertama minum sesudu Vivix, jari tangan boleh bergerak, hari kedua minum kaki bergerak. Harini Ma dah boleh berdiri & berjalan sendiri.


Testimoni #4 - Doktor detect masalah otak kiri membengkak dengan cepat. Bila dah operation doktor sahkan sel-sel otak bahagian kiri dah mati. Konsisten Vivix alhamdulillah sekarang boleh bertutur dengan normal.

Testimoni #5 - Mild stroke


Testimoni #6 - Seminggu lebih makan Vivix, mak dah boleh berjalan pakai tongkat


Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat