Cara Rawat Asthma Supaya Anak Boleh Makan Yang Sejuk-Sejuk Tanpa Serangan

"Ya Allah, kesian sangat anak saya ni sis. Anak saya tak boleh kalau makan benda sejuk sikit, mesti malam tu kami kena bawak dia pergi klinik untuk sedut oksigen. 

Dah macam-macam cara rawat asthma yang saya cuba. Tapi satu pun takde kesan. Kesian saya tengok anak saya tu. Yelah, kawan-kawan dia yang lain boleh makan ais krim, boleh join sukan lari sana lari sini. 

Tapi anak saya tu makan kena berpantang, aktiviti pun tak sebebas aktiviti kawan-kawan dia. Apa yang saya kena buat?

Mungkin dah memang nasib dia, tak boleh enjoy childhood sendiri sebabkan penyakit asthma ni.."

No no no, takde sapa deserve untuk korbankan masa muda dia sebabkan penyakit asthma ni. Tahu tak, anak kecil lagi-lagi kesian kalau baruu main sikit dah semput. Baruu jilat aiskrim sikit dah biru bibir.

Macam hadis Rasululah - Dari Abu Hurairah Radhiallahu anhum, bahawasanya Nabi Shallallahu alahi wa sallam bersabda:



 "Tidaklah Allah menurunkan suatu penyakit, melainkan dia juga menurunkan Ubatnya" ( Sahih Bukari No. 5354 )

Semua penyakit ada ubatnya kecuali mati. Jadi kenapa kena mengalah dengan sakit Asthma ni kalau boleh cari ubatnya? 

APE TU ASTHMA?


Asthma adalah penyakit immunologi yang terjadi disebabkan daripada kekejangan otot di cabang tenggorok yang menyebabkan saluran pernafasan bengkak dan sempit. 

Apabila penyakit ini menyerang, pesakit akan mengalami kesukaran untuk bernafas. Dalam kes yang teruk, pesakit terpaksa dikejarkan ke hospital untuk menerima bantuan oksigen. 

Ya, meskipun asthma tidak boleh diubati, namun ia boleh dikawal dengan mengurangkan perkara yang boleh menyebabkan serangan berlaku. 

Orang kata, alahh, asthma ni bukan penyakit berjangkit pon. Eh tapi tahu tak asthma ni penyakit yang boleh diwarisi. So kalau makpak ada asthma, anak-anak pon ada kemungkinan yang tinggi nak kena asthma jugak. 

Taknak kan anak kena asthma?

APE PUNCA ASTHMA NI?


1) Keturunan


Macam yang dah saya katakan tadi, asthma ni adalah salah satu penyakit keturunan yang boleh diwarisi. Kira kalau makpak ada asthma, anak high risk untuk sama-sama dapat penyakit ni.

2) Bahan alahan


Kebanyakan pesakit asthma ni alah kepada sesuatu. Contohnya kain bulu, serat kapas, permaidani, debu, kutuhama, debunga, bulu haiwan dan lain-lain lagi. Jadinya, jika benda alahan ni terdapat di rumah mahupun di tempat kerja, pesakit asthma berkemungkinan untuk mendapat serangan.

3) Serangga rumah


Serangga rumah yang selalu dikaitkan dengan asthma ialah lipas. Lipaas yang dah mati akan menjadi kering dan seterusnya hancur menjadi serbuk yang tersangat ringan yang boleh diterbangkan oleh udara.

4) Pencemaran udara


Salah satu faktor serangan asthma adalah faktor sekeliling. Pada zaman ini, terlampau banyak pencemaran udara yang boleh menyebabkan serangan asthma. Contohnya asap rokok, asap kenderaan, asap kilang dan sebagainya. 

5) Aktiviti lasak / senaman


Pesakit yang menghidap asthma sebolehnya haruslah menjauhi aktiviti lasak yang boleh menyebabkannya kehilangan oksigen. Senaman seperti lumba lari, bola sepak, bola jaring, badminton dan sebagainya juga merupakan pencetus asthma. 

6) Cuaca


Udara yang terlampau sejuk dari kawasan pergunungan dan pendingin udara juga boleh merangsang serangan asthma ini.

APE YANG JADI SEMASA SERANGAN ASTHMA?


Apabila asthma menyerang, inflamasi akan berlaku yang menyebabkan  saluran pernafasan menjadi bengkak dan kelihatan merah. Lendir pekat akan dihasilkan dan menyumbatkan saluran pernafasan. 

Untuk mengosongkan saluran pernafasan yang dirasakan sempit, pesakit akan mula batuk. Sekiranya inflamasi kerap berlaku, keadaan akan menjadi semakin teruk yang mana tisu saluran pernafasan akan menebal secara kekal. 

MINYAK IKAN MENGURANGKAN SERANGAN


Menurut satu kajian yang dilakukan di Hospital Diraja Prince Alfred, Australia, mereka ynag makan ikan lebih dari seminggu sekali dapat mengurangkan risiko yang berkaitan dengan masalah pernafasan. 

Hasil daripada kajian tersebut mendapati tidak wujud kumpulan makanan atau khasiat lain yang mempunyai kaitan dalam meningkat atau mengurangkan risiko asthma kecuali ikan. 

Oleh itu, pengambilan minyak ikan dapat mencegah penyakit asthma terutama semasa kecil. 

MINYAK IKAN OMEGA GUARD SHAKLEE


Untuk pengetahuan, Omega Guard Shaklee mempunyai banyak manfaat dan kebaikan bagi merawat penyakit yang berkaitan dengan jantung. 

Antara kebaikan Omega Guard adalah untuk membantu menangani penyakit asthma. 

Satu kajian yang dijalankan di Indiana University mendapati golongan dewasa yang menghidap asthma tahap mild to moderate persistent asthma, yang mengambil suplemen Omega-3 setiap hari dalam masa 3 minggu menunjukkan pengurangan penggunaan emergency inhaler sehingga 31%!

Pengambilan omega-3 yang kaya dengan DHA dan EFA boleh mencegah penyakit asthma dikalangan kanak-kanak dan mengurangkan serangan bagi yang menghidapinya. 

KENAPA OMEGA GUARD SHAKLEE YANG TERBAIK?



  • Terdiri daripada 7 Asid Lemak Omega-3 semulajadi - EPA, dan DHA yang terbukti menyihatkan jantung dan sendi serta penting bagi perkembangan dan fungsi otak. 

  • Ultratulen dan Bergred Farmaseutikal - dihasilkan melalui proses penyulingan proprietari 3 molekul yang memekarkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat di bawah suhu rendah yang terjaga. Pentingnya proses ini adalah supaya asid lemak omega-3 itu asli dan menghilangkan segala bentuk pencemaran seperti logam berat, merkuri, kadmium dan sebagainya yang terdapat dalam kebanyakan jenis ikan

  • Minyak ikannya adalah 50% lebih pekat daripada mana-mana produk minyak ikan di pasaran.
Nah bayangkan, beli minyak ikan jenama xx yang harga mahal beratus ringgit, tapi rupanya peratus minyak ikan asli dalam tu tak sampai 50% pun. Patutlah takde kesan kan?

TESTIMONI PENGGUNA OMEGA GUARD

Testimoni #1 - Setahun tiga kali ulang alik masuk hospital sebabkan asthma, berkat konsisten Omega Guard 3 bulan, sekarang dah free from asthma.



Testimoni #2 - Si manja dah boleh say bye bye to the nebulizer, berkat konsisten Omega Guard untuk beberapa bulan. 



Testimoni #3 - Bercuti jauh dah tak risau, kalau tak asyik nak mengulang nebulizer je. Lagi-lagi tempat percutian yang sejuk.



Testimoni #4 - Anak yang ada asthma makin aktif! Siap digigit-gigitnya capsule omega tu.



MACAM MANA NAK DAPATKAN?

Untuk mengatasi masalah asthma dengan Omega Guard, boleh terus SMS / Whatsapp saya di 013-7230029. Saya akan berikan konsultasi percuma untuk sama-sama selesaikan masalah asthma ni. Hoho

ZAQQEYA AMIN
SID 1234656
SMS / WA 013-7230029

Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat