Haid tak Teratur dan Cara Mengatasinya

Haid atau datang bulan merujuk kepada satu fisiologi tetap dan teratur yang dialami oleh perempuan yang juga dianggap sebagai penanda aras yang mengatakan wanita tersebut telah cukup umur dan boleh mengandung. Semua perempuan akan melalui fasa haid sama ada mereka suka ataupun tidak. Namun begitu salah satu masalah yang sering dihadapi oleh sebahagian wanita adalah haid tak teratur. Ramai yang menganggap gangguan kitaran haid ini adalah normal. Tapi tahu tak, hakikatnya, ia tidak boleh dipandang enteng! (mudah)

Sekiranya ia dibiarkan berlarutan, ia mungkin boleh menyebabkan sistem peranakan dan pembiakan wanita itu terganggu dan menjadi kurang subur sekaligus menyukarkan proses untuk mendapat anak. Bahaya kan? Antara sebab kita kahwin nak dapat anak, betul? So kalau taknak lah tak dapat anak disebabkan period yang tak regular.

Jadi, jangan main-main ya dengan haid. Haid penting supaya seorang wanita boleh berfungsi dengan baik. Mana taknya, dalam badan kita memang banyak sangat hormon. Bila period tak regular, hormon tak stabil, haa masa tu semua orang kita nak marah. Semua benda rasa macam tak kena je. Macam Puan dalam video ni, SETAHUN tak datang period!



Bahaya ke Haid Tersumbat?

Mungkin ada yang pernah terfikir, kenapa orang mengandung tak datang haid. Saya waktu muda-muda pun pernah terfikirkan benda yang sama. Haid ini adalah darah kotor yang terdiri daripada sel-sel dinding rahim, darah dan ovum yang tidak disenyawakan.

Nah, saya rasa penerangan kat atas tu dah jelas kenapa wanita mengandung tak datang haid. Sebabnya ovum wanita mengandung dah pun disenyawakan. So apa yang nak haidkan lagi nya. Hihi

Jadi, bila tiada persenyawaan, semua sel-sel di dinding rahim dan ovum tidak lagi diperlukan oleh badan dan mereka akan dikeluarkan melalui darah haid. 

Tapi kalau haid tersumbat, semua benda yang sepatutnya dibuang masih kekal dalam badan. Haa yang ni lah yang akan timbulkan masalah! Cuba bayangkan, setiap hari sampah dalam tong sampah rumah kita buang. Tapi bulan ni kita decide malas lah nak buang. Biar je lah dia menimbun. Lama-lama sampah tu berbau busuk tak? Lama-lama sampah tu reput tak?

Sama lah macam haid tersumbat ni. Bila sel-sel tu tak dikeluarkan, lama-lama badan pun akan jadi semakin banyak toksik & masalah lain pulak boleh timbul - sel-sel rosak tadi boleh bertukar jadi cyst, kanser dan masalah ketidaksuburan. 

Punca Haid Tersumbat

  • Berat badan berlebihan
  • Hormon tidak seimbang atau berlaku perubahan hormon
  • Pengambilan ubat-ubatan - contohnya ubat anti-hamil
  • Kekurangan nutrisi tertentu
Badan sangat memerlukan nutrisi yang cukup untuk memastikan semua organ melakukan tugas yang sepatutnya. Apabila nutrisi kurang, organ-organ tidak dapat berfungsi secara optimum, sebab tu lah penyakit boleh datang. 

Cadangannya adalah dengan mengambil suplemen untuk membetulkan hormon seperti GLA Complex dan Vivix. 

Keistimewaan GLA Untuk Membetulkan Hormon



Nak bercerita pasal keistimewaan GLA Complex ni, pernah dengar pasal EPO (Evening Primrose Oil)? Mesti pernah kan? Biasanya yang ada masalah kulit tu, doktor akan suggest pergi farmasi dan beli any kind on EPO untuk help with the skin. 

Menariknya GLA Complex Shaklee ni ialah GLA dia diekstrak dari bunga borage, dan mempunyai TIGA KALI GANDA lebih GLA dari minyak EPO biasa. EPO biasa cuma ada GLA asli 7%-10%, tapi GLA Complex Shaklee ada 17%-25% khasiat sumber asli GLA. Best kan? Hihi.


GLA Complex ni selalu dicadangkan untuk membetulkan hormon wanita yang susah nak dapat anak dengan membetulkan kitaran haid nya. Kadang-kadang kita rasa macam takde apa yang tak betul dengan badan kita. Haid okay, kitaran cantik. Tapi dalaman rahim kita tak semestinya sesihat yang kita sangka.

So, untuk wanita, amatlah digalakkan untuk mengamalkan GLA ni, lagi-lagi yang ada masalah kitaran haid atau haid tak lancar.








Keistimewaan Vivix Shaklee

Seperti yang pernah saya kongsikan dalam post-post saya yang lepas, Vivix Shaklee ini mempunyai kandungan antioksida yang tinggi dan mempunyai resveratrol yang mampu membetulkan sehingga ke peringkat DNA. Ia berfungsi dengan membaiki sel-sel yang telah rosak supaya keadaan sel sentiasa berada di dalam keadaan yang tip top. 










So siapa-siapa yang alami masalah haid tak teratur atau tersumbat, saya sangat mensarankan supaya anda amalkan Vivix dan GLA ni untuk bantu membetulkan semula hormon dan sel dalam badan untuk elakkan masalah jadi makin teruk.

Untuk sebarang tempahan, boleh buat dekat 013-7230029

Zaqqeya AminSID 1234656SMS/Whatsapp 013-7230029

Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat