Ketahui Suplemen Untuk Jadikan Anak Lebih Fokus

Ada yang PM saya..

“Dik, ada tak suplemen untuk jadikan anak lebih fokus? Akak selalu tengok dia penat je lepas balik sekolah. Nak suruh study pun tak sampai hati. Yelah, bila dia dah penat, nak fokus pun susah..”


“Sis, saya ni student university. Macam mana saya nak combat masalah mengantuk dan penat saya ya? Nak buat assignment pun susah. Baru je bukak terus mengantuk. Macam mana nak siap. Dalam kelas pun saya susah nak fokus. Satu sebab tak faham, dua sebab mengantuk. Tolong lah sis..”


Takpe, saya faham. Gusar hati ibu bila tengok anak yang balik sekolah terus melepet dekat kerusi. Penat dengan semua kerja-kerja dekat sekolah. Mana taknya, bangun pagi pukul 5, balik sekolah pukul 1.30 tengah hari. Kalau ada kelas agama, sambung pulak sampai pukul 5 petang. Mana tak penat kan? So bila pulak masa nak buat semua homework? Malam memang dah tidur awal..

Sebab tu untuk semua ibu dan student yang PM saya tanyak suplemen untuk kurangkan mengantuk, tambah tenaga dan tingkatkan fokus, saya selalu ingatkan, benda paling penting yang mereka kena take note ialah untuk tingkatkan fokus time belajar.

Bila kita fokus, even waktu belajar cuma sejam, insyALLAH banyak kerja yang boleh disiapkan. Tapi kalau tak fokus, walaupun waktu belajar dah bagi dua jam. Tapi sebabkan tak fokus tadi, mungkin cuma 15 minit je yang betul-betul buat kerja. Yang lain terbuang dengan FB ke, handphone ke.

Sebelum saya kongsikan supplement untuk jadikan anak lebih fokus, jom kita tengok, apa sebenarnya punca anak boleh hilang fokus?

PUNCA HILANG FOKUS

1) Terlampau banyak kerja dalam satu masa 

Sekiranya terlampau banyak kerja yang perlu diselesaikan dalam satu masa, kita akan mudah hilang fokus. Ini adalah kerana, otak tak dapat memberikan 100% fokus terhadap satu kerja.

Sekejap nak fikir kerja A, sekejap kerja B, last-last satu kerja pun tak siap. Kesannnya? Kita takkan dapat berikan yang terbaik untuk satu-satu tugas tu sebab otak fikir nak cepat siap jee. Bukan setakat kerja tak siap, emosi kita pun akan terganggu sebab stress dan panic. Dalam keadaan macam ni, diri kita lebih cenderung nak buat kesalahan yang biasanya kita boleh elakkan dalam keadaan biasa.

Cadangan untuk masalah ni – Kenalpasti keutamaan, sampingan dan halangan.  Buat list to do. Bila kita senaraikan semua kerja-kerja yang perlu di buat, baru kita nampak yang mana satu yang lebih utama dari yang lain.

2) Mudah dilencongkan

Pernah tak sambil-sambil tengah carik maklumat online tu, kita terdetik nak bukak FB SEKEJAP. Tapi end up tiba-tiba kita tersedar yang kita dah spend almost dua jam scrolling FB.
Dalam keadaan ni, walaupun kita asalnya tahu keutamaan kita, kita kalah dengan diri sendiri yang kononnya perlu untuk scroll FB waktu tu.
Cadangan penyelesaian – sticky note! Tampal banyak-banyak dekat tempat buat kerja tu. Dekat laptop, dekat dinding. Supaya bila kita ternampak, kita kembali tahu keutamaan kita kat mana.

3) Tiada Pemantauan 

Ingat tak kalau time sekolah menengah, mesti ada waktu prep. Waktu ni semua pelajar wajib buat homework atau study. Cikgu-cikgu pulak akan pantau, sama ada student study ke tidur ke. Hihi

Tapi bila dah masuk dunia university, takde dah orang yang nak pantau. Memang diri sendiri kena disiplin. Sentiasa ingatkan diri – apa yang kena siapkan, bila kena hantar, macam mana nak siapkan and kenapa kena siapkan.

4) Penat 

Ya dengan aktiviti yang tersangat banyak, siapa pun kalau hadap buku boleh tertidur kan? Buku study tu bukanlah menarik sangat macam majalah-majalah k-pop yang boleh buatkan mata kita segar. Betul tak?

Untuk elakkan penat yang berpanjangan, rehat yang cukup tu sangat penting! Dan pastikan minum air yang secukupnya. Bila air kurang dalam badan, oksigen pun kurang sampai ke otak, haa jadilah mengantuk.

SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK FOKUS?

Omega Guard

  • Macam mana OmegaGuard berfungsi? OmegaGuard Shaklee kaya dengan Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) yang merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam
  • DHA & EPA ni pulak dipercayai boleh mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, system saraf & fungsi mata.
  • Dalam bahasa muda, kalau amalkan OmegGuard ni dapat membantu kita untuk meningkatkan kecerdasan otak, mudah mengingati dan lebih fokus!


B-Complex

B-complex Shaklee mampu membantu meninggikan system pertahanan badan, menukarkan makanan (glukos) kepada tenaga dan membantu pelajar berfikiran positif sentiasa. Ini adalah kerana, b-complex ini boleh membantu merangsang hormon serotonin iaitu hormone yang boleh membantu kita merasa tenang dan gembira. Bila kurangnya perasaan stress dan mood sentiasa happy, automatically pemikiran dan penumpuan pun akan meningkat.

Lecithin

Lecithin mempunyai kandungan kolina yang yang merupakan salah satu komponen asetilkolina iaitu neurotransmitter yang terlibat dalam penghantaran mesej ke otak dan system saraf. Lecithin akan meningkatkan bekalan kolina dan asetilkolina yang penting untuk fungsi otak – berfikir, ingatan, konentrasi, dan sebagainya.

Cinch Tea


Kandungan yang terdapat dalam Cinch Tea boleh meningkatkan keupayaan memori dan konsentrasi. Ia juga bertindak pantas untuk memberikan rangsangan tenaga semula jadi. Ia merupakan alternative terbaik kepada snek manis dan kopi.

BERMINAT NAK CUBA?

Boleh terus SMS/Whatsapp saya di 013-7230029 untuk sebarang tempahan. Ingat, kalau belajar, badan penat susah nak fokus tak guna juga. Saya sangat sarankan untuk ambik suplemen ni supaya badan kekal bertenaga dan otak cerdas untuk lebih fokus.

Zaqqeya Amin
SID 1234656

SMS/Whatsapp 013.723.0029

Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat