Bacaan Gula Dalam Darah Tinggi? Baca Cara Rawatan Kencing Manis

Malaysia memang terkenal dengan kepelbagaian makanan. Mana taknya, masyarakat kat Malaysia berbilang kaum dan bangsa. Setiap kaum ada makanan tradisional mereka yang tersendiri. Disebabkan kepelbagaian makanan tu lah Malaysia dianggap sebagai syurga makanan untuk tarik pelancong. Nasi lemak, roti canai, kuew tiaw. Yumss, sebut nama pun dah buatkan saya kecur air liur. Hihi.

Tapi tahu  tak, disebabkan makanan yang pelbagai tu lah rakyat Malaysia terdedah kepada satu penyakit iaitu kencing manis atau nama lainnya penyakit diabetes. Jumlah penghidap penyakit diabetes ni pulak meningkat setiap tahun. Tahun lepas je sebanyak 17.5% rakyat Malaysia disahkan menghidap kencing manis! 

Dulu time kecik-kecik pernah terfikir, macam mana diorang tahu kencing diorang manis? Diorang rasa ke? Kencing tu manis ke? Tapi bila perhati air kencing sendiri, takde pulak semut hurung. Nasib baik time tu diriku bijik enough not to taste my own kencing. kah kah. 

Bila dah besar baru lah sedar yang kencing manis ni penyakit kronik. Kalau tengok nama, memang tak sangka it's a disease. Paling teruk boleh sampai kena potong kaki tw tak?

APA ITU KENCING MANIS

Kencing manis adalah masalah metabolisma dimana jumlah glukosa atau gula di dalam darah adalah tinggi melebihi daripada paras normal. Ia akan di diagnosa dan disahkan melalui ujian Oral Glucose Tolerance Test (OGTT)

Seperti yang diketahui umum, penyakit diabetes ini boleh mengakibatkan komplikasi seperti kerosakan pada buah pinggang, jantung, mata dan saraf. Selain itu, pesakit diabetes juga berisiko tinggi mendapat penyakit hipertensi dan serangan jantung.

Berdasarkan statistik, sebanyak 3.5 juta penduduk dewasa di Malaysia menghidap diabetes dan separuh daripada jumlah tersebut tidak mengetahui bahawa mereka adalah pesakit diabetes. Ini membimbangkan kerana berkemungkinan besar mereka hanya akan menyedari bahawa mereka menghidap diabetes apabila sudah parah.

KETAHUI SIMPTOM-SIMPTOM KENCING MANIS 

Simptom kencing manis:


1) Paras gula tinggi
2) Dahaga yang berlebihan dan kerap kencing pada waktu malam
3) Hilang berat badan secara tiba-tiba
4) Sentiasa rasa lapar
5) Luka lambat sembuh
6) Keletihan dan cepat marah
7) Terdedah kepada jangkitan kulat
8) Penglihatan kabur
9) Sensasi pada tangan dan kaki
10) Kulit merengsa
Anda ada tanda-tanda seperti kat atas ni? Awas, anda mungkin berhadapan dengan pengakit kencing manis! Jika anda mempunyai simptom-simptom seperti di atas, anda digalakkan supaya pergi berjumpa doktor untuk mengesahkan.

BETUL KE VIVIX ADALAH SALAH SATU CARA MERAWAT KENCING MANIS?


Seperti yang saya dah kongsikan dalam entri saya yang lalu, Vivix membantu dalam empat keadaan.

  1. Membantu mengurangkan kerosakan DNA
  2. Membantu pengawalan genetik
  3. Penghasilan tenaga
  4. Mengurangkan pengumpulan protein AGE
Tapi macam mana vivix membantu dalam penyakit kencing manis? Macam yang saya dah katakan, vivix terkenal dengan antioksidanya yang sangat tinggi. Bagi kes-kes diabetes, vivix mampu membantu dari segi:

1) Meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap hormon insulin

Rintangan insulin merupakan salah satu faktor penyumbang utama diabetes. Sindrom resistansi insulin ini adalah keadaan yang mana badan hilang sensitiviti terhadap insulin. Kesannya, tubuh akan mengeluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal paras gula dalam darah.


Pengambilan vivix (yang juga dikenali dengan antioksidan yang berkuasa) secara berterusan mampu mengurangkan metabolic syndrome yang mengarahkan kepada penyakit kencing manis yang disebabkan oleh kerosakan gen. Seperti yang telah dikongsikan, kandungan resveratrol dalam vivix mampu meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap insulin dan mengurangkan amaun insulin yang diperlukan oleh badan.

2) Mengawal kepekatan gula dalam darah 

Setiap karbohidrat yang dicerna akan menghasilkan gula yang memberikan tenaga. Pengambilan karbo yang tinggi seperti nasi boleh menyebabkan kandungan gula dalam darah meningkat. Polifenol yang terkandung dalam anggur muscadine akan melambatkan pencernaan dan penyerapan karbo seterusnya mengelakkan pengumpulan gula.

3) Mengelakkan kerosakan mata dan menggalakkan penyembuhan luka dengan segera

Polifenol Anthocyanins dalam vivix membantu membaiki penglihatan dan menyembuhkan luka dengan cepat.

4) Mencegah pembentukan protein AGE 

Protein ini terhasil daripada protein dan gula yang berlebihan dalam badan. Boleh menyebabkan sel mati & komplikasi penyakit kencing manis. Salah satu fungsi vivix adalah dengan memperlahankan pembentukan protein AGE.

Masih ragu-ragu dengan Vivix? Mari saya kongsikan beberapa testimoni yang telah berjaya mengurangkan kadar gula dalam darah dengan menggunakan Vivix.

TESTIMONI VIVIX UNTUK MERAWAT DIABETES


Testimoni #1

Testimoni #2
 Testimoni #3
 Testimoni #4

Testimoni #5


 Testimoni #6



Haa, sekarang dah percaya kan Vivix boleh jadi salah satu alternatif rawatan untuk kencing manis? Dah banyak yang cuba dan berjaya.

Kalau berminat untuk tempahan Vivix, boleh SMS/Whatsapp saya di 013.723.0029 ya dan dapatkan konsultasi percuma. Sama-sama kita kurangkan gula sampai jadi!

Zaqqeya Amin

SID 1234656

SMS/Whatsapp 013-7230029

Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat