8 Tips Kurangkan Serangan Asthma

Penyakit asthma bukanlah satu penyakit yang boleh disembuhkan. Tapi serangan asthma ni boleh dikurangkan frekuensi dia. Saya pasti ramai sangat yang google cara-cara atau tips untuk kurangkan serangan asthma. 

Yelah, siapa je yang larat, asal kena serangan je kena sedut inhaler. Lagi teruk kalau kena serangan terus kena rush pergi klinik / hospital untuk dapatkan bantuan oksigen. Mana nak tanggung duit minyak lagi, kos perubatan lagi. Hmm, jadi cara yang bijak adalah dengan mengurangkan kekerapan serangan asthma ni.

Tahu tak, walaupun asthma ni bukan penyakit berjangkit, tapi ia adalah penyakit keturunan yang boleh diwarisi daripada makayah. 



Macam abang ni, penghidap asthma yang terpaksa bergantung pada inhaler. Lagi teruk, setiap bulan kena pergi hospital. Serangan asthma abang ni selalu jadik tengah malam. Alhamdulillah isteri abang ni dah terjumpa dengan suplemen Shaklee dan abang ni dah bebas dari asthma!

SO MACAM MANA NAK KURANGKAN ASTHMA ATTACK NI?


Tips nak kurangkan asthma attack ni banyak. Boleh cuba amalkan mana yang berkenan dengan hati hihi.

Tips #1 - Kubis


Kubis merupakan salah satu sumber semulajadi vitamin C yang mempunyai kekuatan unik yang boleh menyekat radikal bebas. Selain tu, kubis pun bertanggungjawab pada penguncupan otot saluran nafas. Ia juga mempunyai bahan tertentu yang boleh mengurangkan tanda-tanda asthma dan mencegahnya.

Tips #2 - Pisang


Emm sedapnyaa pisang kuning nih. Saya memang hantu pisang kalau nak tahu. Hoho. Tak pernah ambik tahu khasiat pisang ni. Tau nak makan je. Tapi tahu tak, sebenarnya makan pisang setiap hari boleh mengelakkan asthma! 

Ada satu kajian dari Imperial College London, budak-budak yang makan pisang setiap hari dapat mengurangkan risiko asthma sehingga 34%! Woww, banyak tuu!

Tips #3 - Madu


Madu yang manis tu sebenarnya merupakan agen penyembuhan semulajadi yang jugak mempunyai ciri-ciri anti radang & anti-bakteria yang boleh hapuskan bakteria yang boleh sebabkan batuk. Makan madu secara konsisten boleh membantu mencegah keradangan yang menyebabkan asthma.

Selain tu, madu juga merupakan salah satu penggalak sistem imun dan membantu menghapuskan jangkitan asthma dalam tempoh beberapa jam penyedutan dan pengambilan dalaman.

Caranya - ambil satu sudu teh madu, beberapa kali sehari untuk mengurangkan radang. Nak lagi best, madu berfungsi paling baik kalau diambil bersama dengan jus halia atau bawang putih ulas sebabkan mereka mempunyai ciri-ciri anti bakteria dan anti radang!

Tips #4 - Bawang Putih


Dengan sifatnya yang anti-bakteria, bawang putih digunakan untuk merawat beberapa penyakit seperti asthma dan jangkitan bakteria seperti batuk yang boleh menyebabkan mukus terkumpul dalam tiub bronkial dan menyebabkan asthma. 

Caranya - ambil 3-4 ulas bawang putih setiap hari. Kalau anda tak tahan dengan bau bawang putih tu, anda boleh membuat rendaman dengan menghancurkan beberapa ulas bawang putih dan didihkan dengan secawan air.

Tips #5 - Jus Lemon


Jika diamalkan pengambilan jus lemon setiap hari, ia akan dapat mengawal penghasilan mukus dan mengelakkan saluran pernafasan daripada tersumbat. Saluran nafas yang tersumbat ni lah yang boleh menyebabkan masalah lelah dan semput!

Caranya - ambil sesudu perahan lemon atau jus lemon pada setiap pagi untuk mencegah asthma. Segelas jus lemon tanpa gula juga dapat membantu menjaga saluran udara dan mengurangkan batuk dan demam.

Tips #6 - Terapi Wap


Cara ni merupakan salah satu cara yang paling berkesan untuk menghilangkan kahak tebal dari saluran pernafasan. 

Caranya - gunakan periuk yang penuh dengan air mendidih. Tutup kepala dan periuk dengan kain tebal (ala-ala orang buat spa gitu) dan sedut asap melalui hidung dan mulut. Lakukan sekurang-kurangnya 15 minit setiap sesi.

Terapi wap ini akan membuka saluran udara sebagai wap cair kahak. 

Tips #7 - Jauhi Perkara Yang Boleh Trigger Asthma Attack


Macam yang semua dah tahu, asthma boleh menyerang bila ada benda-benda yang boleh trigger asthma tu. Contohnya bulu kucing, habuk, debu, dan semua partikel-partikel kecik-kecik yang boleh diapungkan atas udara. Sekali sedut terus masuk dalam tenggorok ni haa. 

Jadi caranya, elakkan diri dari benda-benda yang boleh trigger alahan asthma tu. Janganlah dah tahu diri kita ada asthma, pergi kedai kucing pulak. Pulak tu, peluk-peluk kucing cium, tak ingat yang diri kita ada asthma. Hihi.

Tips #8 - Suplemen


Saintis Shaklee ni dah buat kajian dah macam mana nak bantu pesakit-pesakit asthma ni. 

Suplemen Shaklee untuk bantu atasi masalah asthma / semput / lelah (whatever you call it) ialah -

Omega Guard Shaklee


Kandungan minyak ikan omega-3 terbukti mampu mengurangkan inflamasi atau radang akibat serangan asthma. 

Kenapa mesti Omega Guard? 


  • Minyak ikan terbaik dunia
  • Asid lemak omega-3 yang lebih pekat daripada minyak ikan lain 
  • Proses penghasilan yang menghilangkan pencemaran termasuk logam berat, merkuri, kadmium dan sebagainya yang terdapat dalam kebanyakan ikan
  • Mengandungi 50% minyak ikan tulen berbanding minyak ikan lain yang ada di pasaran
Untuk info lebih lanjut macam mana Omega membantu penyakit asthma ni, boleh baca di entri saya sebelum ni - Cara Rawat Asthma Supaya Anak Boleh Makan Yang Sejuk-Sejuk Tanpa Serangan

Tak percaya lagi?

Meh baca kisah-kisah mak yang dah cuba kurangkan serangan asthma anak dengan Omega Guard.

Testimoni #1 


Testimoni #2



Testimoni #3



Testimoni #4 


Hubungi saya yaa untuk tempahan dan konsultasi percuma untuk sama-sama rawat penyakit asthma nii.

Zaqqeya AminSID 1234656SMS / WA 013-7230029

Comments

  1. hai..memg bahya asma ni..kene jaga habuk debu tu..bgus blog...btw akak agen cucko..klau ade nk psg penapis udara..sbb bgus utk sedut bulus dn habuk kuman..klau org ade asma lg bagus letk filter udara ni..bole wsp akakla 011-16930576 :)

    Reply

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat