6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat

Denggi bukanlah satu penyakit yang julung-julung kali kita dengar. Bila doktor kata si polan sah dijangkiti demam denggi, seriau rasa. Yelah, denggi ni antara penyakit dalam kategori yang boleh membunuh tau. Lagi-lagi kalau denggi tu lambat detect, then dah jadik denggi berdarah. Allah seram rasa. 

Alhamdulillah, selama hidup 24 tahun ni, saya tak pernah lagi kena denggi. Tapi suami time umur 17 tahun dah pernah kena denggi. So saya akan selalu bebel dekat suami supaya sentiasa hati-hati lagi-lagi bila dah senja. Tak nak lah dia kena denggi kali kedua. So saya tanya suami, apa makanan merawat denggi yang dia makan sepanjang terkena virus tu. Kejap lagi saya kongsikan ya. 

Daripada apa yang suami cerita, sebelum dia tahu yang dia kena denggi, dia demam panas seminggu lamanya! Pastu sakit-sakit sendi lah. Aiyoo dah lah tengah demam tambah pulak dengan sakit sendi. Kesian betul.

So sebelum saya kongsikan makanan yang boleh merawat denggi ni, jom kita kenali dulu apa tu denggi.

DENGGI?

Demam denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus denggi (genus Flavivirus) yang disebarkan oleh nyamuk Aedes. Ia disebarkan melalui gigitan nyamuk Aedes yang telah dijangkiti dengan virus denggi kepada orang yang sihat. 

Kebiasaannya virus denggi ini akan disebarkan oleh nyamuk Aedes betina yang mana kebanyakannya sering beroperasi pada waktu awal pagi dan waktu senja. 

Oleh itu, antara cara untuk mengelakkan denggi adalah dengan mengelakkan sebarang aktiviti pada kedua masa tersebut.

Apabila seseorang itu dijangkiti dengan demam denggi, platlet dalam badan akan berkurangan secara mendadak. Sebab tu lah badan pesakit denggi ni menjadi lemah. 

So seperti yang saya janjikan, saya akan kongsikan senarai makanan yang boleh merawat denggi

Makanan #1 : Sup Ketam



Siapa yang tak pernah dengar pasal sup ketam ni? Dengar nama je pon kita dah kecur air liur. Bayangkan ketam yang ada kulit keras tu, orang dah siap kupaskan kulit. Kita tinggal hirup je segala isi-isi dalam ketam tu. Hoho. Tak payah susah-susah nak guna plier nak pecahkan kulit ketam tu.

Tapi pernah tak kita terfikir-fikir kenapa sup ketam? Kenapa bukan sup ayam ke, sup kambing ke. Sup yang mudah sikit nak dibuatlah. 

Okay, untuk pengetahuan semua, satu kajian dah dibuat untuk kaji kenapa sup ketam ni yang boleh naikkan platlet. Rupa-rupanya, ketam ni ada sejenis protein yang tinggi, yang dapat membantu pembinaan semula platlet darah yang hilang akibat denggi. Nahh the power of the crab!


Makanan #2 : Jus Daun Betik


Menurut Dr Sanage Hettige, seorang doktor dari Sri Lanka, daun betik mempunyai enzim seperti chymopapin dan Papain yang bertindak untuk menormalkan bacaan platlet darah. Ia juga membantu untuk hati berfungsi dengan lebih bak disamping membaiki hati disebabkan denggi.

Cara untuk membuat jus ialah, ambil daun betik matang dan tumbuk sehingga lumat. Apabila daun tadi dah lumat, anda akan nampak jusnya. Ambik jus tersebut dan berikan kepada pesakit.


Makanan #3 : Jus Kiwi


Emm sedapnya jus kiwi. Buah kiwi yang makan saja pun sedap, apetah lagi jus kiwi. Caranya, cuma perlu kisar buah kiwi yang segar dan kemudian siap untuk diminum oleh pesakit. 

Tapi jaga-jaga ya, simpan di tempat yang selamat. Takut-takut nanti pesakit tak sempat minum tapi jus kiwi yang lazat tu dah habis diminum orang yang melawat. Hihi


Makanan #4 : Jus Buah Kurma




Untuk pengetahuan semua, kurma sangat tinggi dari segi kandungan gula, zink dan vitamin. Caranya kisar 10-20 biji buah kurma bersama segelas air masak. Jus ini haruslah diminum 2 kali sewaktu pagi dan petang. 

Pernah tak waktu Ramadhan, kita terskip makan kurma sehari time sahur? Apa jadi kat badan kita sehari tu? Mesti rasa penatt, lemah and layuu je. Yaya kalau time puasa memang wajib telan 3 bijik kurma time sahur (plus nasik of kos). And seharian Yaya rasa bertenaga je. Seronok tw!

So mungkin sebab tu jus kurma jadi salah satu makanan yang boleh kita amalkan kalau terkena demam denggi ni. Boleh top up energy yang dah kurang sebab virus tu tadi. Hihi

Sedapnyaa jus kurma! Hoho


Makanan #5 : Jus Jambu Merah




Kenapa jus jambu batu merah? Sebabnya jambu batu merah ni mengandungi vitamin C yang mana boleh membantu meningkatkan imuniti terhadap bakteria dalam badan. Selain itu, ia juga dapat menyembuhkan luka dengan cepat.

Makanan #6 : Air Kelapa Muda


Air kelapa muda dapat menambahkan tahap mineral yang hilang di dalam badan disebabkan demam denggi selain menyejukkan.

Hmm banyak jugak khasiat air kelapa kegemaranku ni. Nomnomnom

JOM TENGOK APA SIGNIFIKAN BENDA-BENDA BERAIR KAT ATAS UNTUK SAKIT DENGGI NI

Kalau nak tahu kenapa semua makanan yang suggested kat atas ni jenis cecair, jom dengar apa pakar nutrisi ni cakap



Malas nak tengok video ni? Internet tak laju nak load video? Okeh, meh saya tolong listkan point-point penting yang pakar nutrisi ni sampaikan.


  1. Minum air kosong dengan banyak untuk tambah cecair
  2. Elakkan makanan yang berlemak, tinggi garam, tinggi dengan herba atau pedas
  3. Tingkatkan sistem imunisasi badan dengan mengambil buah-buahan yang kaya dengan vitamin C untuk penyerapan dan penghasilan sel darah merah
  4. Mengambil protein untuk tingkatkan tenaga dalam badan
So sekarang dah nampak kan kenapa kebanyakan makanan yang perlu diambil oleh pesakit denggi ni dalam bentuk cecair. 

Antara Cadangan Nutrisi untuk Pesakit Denggi

Seperti yang dah diketahui ramai, Shaklee, sesuai dengan konsep selamat dan semulajadi dah merumuskan beberapa suplemen cadangan untuk mengatasi sakit denggi.

Performance Drink

Performance Drink (PD) ini terkenal dengan sifatnya yang tinggi dengan iron. Ia mampu membantu untuk mengelakkan cecair dalam badan hilang dan mengekalkan cecair tersebut. Ia juga mampu mengurangkan dehidrasi dalam badan.

Sustained release Vita C

Vitamin C akan meningkatkan sistem imunisasi dalam badan, meningkatkan sel darah putih yang akan membanting tulang untuk membunuh virus denggi.

Nutriferon

Membantu untuk memberi signal kepada darah putih untuk membunuh bakteria dalam badan.

Energizing Soy Protein

Sumber untuk memberi tenaga dan menyimpan semua vitamin tdalam badan. Ini adalah kerana, ketika denggi, vitamin dalam badan memang banyak hilang.

Vivix

Vivix ini terkenal dengan fungsinya yang dapat merawat sel-sel DNA yang rosak. Semua sel yang rosak akibat dari ajngkitan virus ini akan dirawat oleh Vivix. jadi vivix adalah antara ikhtiar yang sangat penting untuk sakit yang tiada penawat seperti denggi.''

Cara Belian? Mudah je. Boleh tekan link dekat bawah ni utk pergi terus dekat webpage Shaklee dan buat belian secara online. Lepas dah dapat vitamin boleh direct contact saya untuk konsultasi ya.


Atau, boleh terus SMS/Whatsapp saya di nombor 013.723.0029 untuk membuat tempahan. Saya sediakan konsultasi penuh untuk anda. Hihi

Zaqqeya Amin
SID 1234656
SMS/Whatsapp 013.723.0029

Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional