7 Langkah Untuk Mengurangkan Tekanan Darah Tinggi

Prevention is better than cure..

Pernah dengar tak mat saleh cakap macam tu? Kalau tak pernah dengar depan-depan pun, dalam tv ke, movie ke mesti pernah kan? Hihi, Atau mungkin pernah dengar pak-pak arab cakap 'al-wiqayah khairun minal ilah' (eja arab sendiri ya) - maksud sama ja, cegah lebih baik dari mengubati..

Tahu tak, sekali anda disahkan menghidap penyakit tekanan darah tinggi, maksudnya anda berpotensi untuk bergantung kepada ubat-ubatan untuk kurangkan tekanan darah tu. Nanti susah anda kena carik cara untuk mengurangkan tekanan darah tinggi ni. So bagi mengelakkan daripada hari-hari kena ambik ubat doktor, make sure selagi boleh tolonggggggg elakkan dari penyakit ni..

Tekanan darah tinggi ni akan menyebabkan jantung perlu bekerja lebih masa dan lebih keras untuk mengepam darah ke seluruh tubuh. Haa ala-ala overtime lah. Kesian kat jantung. Tak pasal-pasal dia kena kerja lebih tanpa gaji. Disebabkan kerja lebih masa ni lah, akan berlaku regangan pada dinding arteri. 

So sebelum anda decide nak bergantung sepenuhnya dengan ubat-ubatan doktor, mungkin anda boleh consider beberapa perkara untuk elakkan darah tinggi. Tapi yang paling penting mestilah UBAH GAYA HIDUP anda. Baik dari segi pemakanan sampailah senaman.

LANGKAH MENGATASI DARAH TINGGI SECARA SEMULAJADI


Langkah #1 Kurangkan Pengambilan Garam



Asalnya, garam bukanlah musuh utama penyakit darah tinggi ni. Kira bukanlah tak boleh ambik garam langsung. Tapi garam ada kandungan natrium. So kalau terlebih kandungan natrium ia boleh mengganggu keseimbangan ceceair dalam badan.So untuk pam garam dalam badan, sumber cecair akan diambil daripada tisu dalam badan. Hasilnya? Jantung terpaksa bekerja lebih keras untuk mengepam dan tekanan darah akan menjadi lagi tinggi!

Jadi, langkah #1, kurangkan pengambilan garam ya!

Langkah #2 Senaman




Senaman merupakan salah satu alternatif yang boleh mengurangkan tekanan darah tinggi. Dengan meningkatnya teknologi sekarang, ramai individu yang lebih memilih untuk berada di hadapan gajet masing-masing daripada melakukan aktiviti luaran. Walhal, senaman merupakan terapi yang paling bagus untuk merawat tekanan darah tinggi. Seperti yang telah dikuetahui, jantung diperbuat daripada otot dan otot akan menjadi lagi kuat dengan bersenam.

Langkah #3 Minyak Ikan



Untuk pengetahuan, minyak ikan kaya dengan asid omega-3 dan sangat baik untuk jantung. Menurut kajian, minyak ikan terbukti dapat menurunkan tekanan darah dan meningkatka kolesterol HDL (kolesterol baik)

Langkah #4 Kurangkan Tekanan atau Stress





Untuk pesakit darah tinggi, tekanan boleh menyebabkan paras darah menjadi tinggi. Tekanan di tempat kerja, tekanan dengan urusan rumah tangga,dari segi kewangan, kesesakan lalu lintas dan sebagainya boleh menyumbang kepada peningkatan tekanan darah tinggi. 

Langkah #5 Amalkan Diet yang Sihat dan Seimbang




Ingat, orang yang berbadan besar lagi tinggi kebarangkaliannya nak kena darah tinggi ni. So amalkan pemakanan yang sihat dan seimbang ya!

Tips yang boleh diamalkan -

Calories in and out - ambil tahu setiap jumlah kalori yang mask dan keluar dalam badan. Jika kita boleh kawal jumlah kalori, secara tak langsung kita boleh mengurangkan berat badan.

Lebihkan mengambil makanan yang berserat

Kurangkan mengambil kafein dan alkohol

Pastikan sumber potassium masuk dalam menu harian. Ini adalah kerana potassium boleh mengurangkan kesan garam dalam darah.

Langkah #6 Jauhi Rokok




Tahu tak nikotin yang terdapat dalam puntung rokok boleh meningkatkan tekanan darah sehingga 10 mm Hg dalam sejam. Kalau ditanya perokok-perokok tegar, sehari bukan hanya sebatang rokok yang mereka hisap, sehari boleh cecah sampai berkotak-kotak! Cuba bayangkan berapa ganda agaknya darah kita meningkat?

Langkah #7 Mula Ambik Suplemen Untuk Darah Tinggi!

Untuk membantu masalah pesakit darah tinggi bagi mengawal paras tekanan darah, Shaklee telah mengeluarkan beberapa suplemen yang boleh membantu menurunkan tekanan darah -


  • Vivix
  • B-complex
  • Garlic
  • Omega Guard
  • Phytocol ST
  • Vita -C
Untuk kegunaan dan fungsi setiap vitamin, boleh rujuk sini yaa - Darah Tinggi dan Ubat Tanpa Dadah. Wujud ke?

BERMINAT UNTUK CUBA?

Boleh whatsapp saya untuk tempahan dan konsultasi yaa - 013.723.0029


ZAQQEYA AMIN
SID 1234656
SMS/Whatsapp 013.723.0029





Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat