Bahaya Keputihan Ketika Hamil dan Cara Merawat

Keputihan merupakan perkara normal yang dialami oleh wanita. Lebih-lebih lagi wanita hamil yang mana akan berlaku perubaha hormon yang akan menyebabkan peningkatan pengeluaran cairan vagina dan penurunan pH. Ketidakstabilan inilah yang menjadi punca kepada kemungkinan tercetusnya masalah keputihan dikalangan ibu yang hamil.

Ramai sebenarnya yang tak tahu bahaya keputihan ketika hamil dan ambik keputusan untuk tak mengendahkan masalah keputihan yang dihadapi. Ada yang segan dan malu nak berkongsi, malah ada yang malas nak ambik tahu!

Walaupun keputihan itu merupakan benda yang tak asing bagi ibu hamil, namun perhatian harus diberikan sekiranya -


  • Keputihan menjadi pekat, berwarna putih seperti krim atau seperti keju;
  • Gatal, sakit atau terdapat warna kemerah-merahan di dalam atau sekeliling faraj atau punggung
  • Rasa sakit apabila 'bersama' suami
  • Rasa sakit apabila membuang air kecil
  • Lendiran berwarna hijau dan berbau
  • Terdapat darah
Ini adalah kerana sekiranya terdapat tanda-tanda di atas, dikhuatiri keputihan itu mengalami jangkitan. Ia boleh memberikan risiko dan memudaratkan kesihatan ibu dan bayi. Oleh itu rawatan segera diperlukan untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini terjadi. 


KEPUTIHAN ABNORMAL, BAHAYAKAH?



Kulat dan bakteria merupakan antara mikro organisma yang paling dominan dalam masalah keputihan abnormal ketika hamil. Keputihan abnormal yang dialami oleh ibu hamil boleh membahayakan kehamilan dan keselamatan janin.

Antara bahaya dan mudarat yang boleh berlaku sekiranya keputihan abnormal tidak diberikan perhatian adalah –

1) Chlamydia


Keputihan jenis ini boleh menyebabkan ibu hamil pecah ketuban sebelum waktunya seterusnya menyebabkam kelahiran pra matang kepada bayi. Seperti yang diketahui umum, kelahiran bayi pra matang mempunyai banyak risiko antaranya bayi berkemungkinan tidak dapat bertahan dan meninggal akibat organ yang masih belum matang.

Selain itu, ia juga boleh menyebabkan keguguran dan mungkin kematian kepada ibu dan janin sekiranya tidak ditangani dari awal.

2) Kuman Herpes Simpleks


Keputihan yang disebabkan oleh kuman jenis ini dapat menyebabkan radang pada otak bayi (ensefalitis)

3) Kuman HPV


Keputihan yang disebabkan oleh bakteria ini boleh menyebabkan gangguan pernafasan dan pencernaan bayi sehingga boleh mengakibatkan kematian.

4) Neisserea Gonorrhoea


Ia boleh menyebabkan jangkitan pada mata bayi sehingga boleh mengakibatkan buta.

5) Candida Albican


Kuman ini boleh meningkatkan risiko berlakunya epilepsi kepada bayi. Epilepsi merupakan gangguan pada system saraf otak manusia yang boleh menyebabkan saraf mereka tidak berfungsi seperti yang sepatutnya.

 CARA MERAWAT KEPUTIHAN


Keputihan yang kita anggap sebagai satu benda yang biasa-biasa rupanya boleh membawa risiko kepada ibu dan kandungan kalau tak dirawat.

Keputihan yang teruk mesti merisaukan ibu-ibu yang hamil. So macam mana nak rawat?

Tahu tak, orang zaman dulu rawat keputihan dengan menggunakan bawang putih. Bawang putih mempunyai sifat antibakteria, antikulat dan antivirus yang terbukti boleh membantu merawat keputihan.

Tapi persoalannya sekarang ni, sanggup ke kita masuk dapur setiap hari dan ambik lesung batu untuk ketuk bawang putih dan makan macam tu je? Kalau tanya saya, memang saya tak sanggup. Baunya pon saya tak boleh tahan.

Jadi apa solusi keputihan kita ni?

Saintis Shaklee yang bijak-bijak tu dah kaji kebaikan bawang putih ni sebagai antibakteria, anti fungal dan antivirus dan dah keluarkan produk – Garlic Complex.



Menariknya Garlic Complex ni, ia dibuat daripda bawang putih jenis premium yang mana bebas dari racun perosak dan ditanam secara organik. Haa bukan yang jenis cikai-cikai je yaa. Hihi. Lagi menarik, ia dihasilkan pada suhu bilik tanpa haba untuk pastikan pegekaan 100% Allicin aktif.

So antara fungsi Garlic Complex ni adalah untuk –

  • Membantu mengekalkan tekanan darah normal
  • Meningkatkan penghadaman dan fungsi jantung
  • Antibiotik yang selamat dan semulajadi
  • Menghalang alergi
  • Membantu masalah keputihan
  • Menyingkirkan toksin dari badan
  • Menurunkan kadar Nitrosamine, pencetus sel kanser
  • Menurunkan kadar darah tinggi dan kolesterol


Nahh mudahkan? Takde lagi keperluan untuk kita masuk dapur ambik lesung batu semata-mata nak tumbuk bawang putih dan makan macam tu je. Ambik je tablet Garlic Complex ni, ambik air putih dan telan. Masalah hilang, kita pon senang hati.

JOM HILANGKAN KEPUTIHAN GUNA GARLIC COMPLEX


Untuk sebarang tempahan boleh hubungi saya di 013-7230029. Saya sediakan konsultasi percuma dan tips-tips nak jadi ibu. Hihi

Zaqqeya Amin
SID 1234656
SMS / WA 013-7230029








Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat