Cara Atasi Masalah Penat Sepanjang Hari

Masalah badan yang lesu dan penat  sepanjang memang boleh hilangkan mood ceria.

Mana taknya, punyalah semangat plan aktiviti nak buat esok, dah list kan apa yang perlu buat, kerja yang nak setel, tapi sebabkan badan yang terlampau penat, kita terpaksa cancel semua aktiviti / kerja yang dah plan awal-awal tu dan tidur sepanjang hari.

Frust kan dengan diri sendiri kalau macam tu.


SIAPA YANG SELALU ADA MASALAH PENAT MELAMPAU NI?

  1. Ibu mengandung - kalau badan tak cukup nutrisi, tidur malam mesti tak lena. Nak-nak yang selalu kena simpul biawak tu. Kejang kaki. Memang tak tidur la malam. So tu lah yang menyebabkan bila hari siang je, badan penat, lesu tak boleh buat aktiviti.
  2. Orang yang bekerja 8-5pm - kadang-kadang orang yang kerja ofis ni, terlampau banyak sangat kerja sampai kan waktu makan pon boleh skip. So sama jugak, badan tak cukup nutrisi.
  3. Orang yang selalu tak cukup tidur malam - sebab tengok movie ke, anak tak tidur k
  4. Orang yang bekerja gunakan tenaga empat kerat - kerja pembinaan, kontraktor

Selalunya, kalau badan terlampau penat, orang akan memilih untuk tidur. Kononnya tidur yang cukup dapat kurangkan rasa penat badan sebab kerja.

Tapi pernah tak, tidur rasanya dah banyak, rehat dah cukup, tapi bila bukak mata, badan masih lagi rasa penat. Kadang-kadang nak bukak mata pon tak boleh.

Kenapa agaknya tu ya?

Nak tahu? Badan kita memang akan rasa lesu penat KALAU nutrisi dalam badan tu tak cukup. So macam mana nak selesaikan? Haa mula ambik nutrisi tambahan.

Untuk masalah lemah-lemah badan, lesu, penat ni, saya suggest ambik beberapa suplemen.
 

1) Vita-lea Iron Formula

Vita-lea ni multivitamin Shaklee. Tahu kenapa multivitamin ni penting untuk badan? Sebab sehari kita tak tahu berapa banyak makanan berkhasiat yang kita ambik. Berapa banyak nutrisi yang kita tertinggal. So multivitamin ni lah yang akan top up balik lompong-lompong nutrisi yang tak cukup tu. Tapi jangan ingat vitamin ni pengganti makanan yaa, makan tetap kena makan, vitamin ni nak topup nutrisi yang tak cukup tu jaa.


2) Vitamin C

Perasan tak, bila badan tak sihat atau demam, lebih tinggi tendency untuk kita tidur san rehat sepanjang hari? Antara fungsi utama vitamin C adalah untuk menguatkan lagi sistem imunisasi badan. Bila imunisasi badan tinggi, penyakit susah nak hinggap, secara tak langsung badan akan lagi cergas & kuat!

3) B-complex

Uniknya b-complex ni, dia boleh bantu merangsang hormon gembira. So bila mood gembira & ceria, barulah semangat dan bertenaga nak buat kerja! 


4) Performance Drink

Salah satu punca badan lesu, penat tak bermaya adalah kekurangan air. Performance Drink shaklee ni adalah minuman isotonik yang tak bergas, yang boleh kekalkan cecair dalam badan. Ni lah rahsia atlet-atlet antarabangsa kat luar tuu, hihi

5) Vivix 

Pernah tak cek umur dalam badan? Alaah yang dia tengok dalaman kita - organ-organ semua berfungsi macam orang umur berapa tuuu. Ada orang umur 25, tapi umur dalaman dia 45. Sebab tu dia lagi cepat penat berbanding kawan seusia dia. So untuk setelkan masalah ni, Vivix yang terkenal berfungsi untuk me'muda'kan sel ni yang patut diamalkan!

Rasa dulu suplemen best ni, baru judge yaa. InsyAllah. Dulu masa saya pregnant pun saya amalkan vitalea, b-comp, vita-C dengan performance drink. Memang rasa badan ni bertenaga. Tak penat langsungg! Hihi

BERMINAT NAK KELUAR DARI HARI-HARI ANDA YANG LESU?




Boleh direct SMS/whatsapp saya di 013.723.0029

Zaqqeya Amin
SID 1234656
SMS?Whatsapp 013-7230029

Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat