6 Makanan Berkhasiat Ibu Hamil

Untuk ibu yang hamil, antara benda utama yang bermain dalam fikiran (selain shopping barang baby, hihi) mestilah untuk memastikan semua makanan yan diambil ketika hamil adalah makanan yang kaya dengan khasiat dan nutrien. Apa lagi harapan si ibu melainkan untuk melihat anak dalam kandungan membesar dengan sihat dan sempurna, kan?

Orang tua-tua kata, apa yang kita makan ketika mengandung sangatlah mempengaruhi makanan baby dalam perut. Kalau kita makn maggi, maggi lah yang menjadi santapan baby tu. Kalau makanan ringan yang kita makan, makanan ringan lah yang dia dapat. Jadi kalau kesian dekat baby, ibu-ibu kena lah berhenti makan makanan yang bukan-bukan dalam 9 bulan tu. 

So apa makanan berhasiat ibu hamil?

1) Telur




Ketika tempoh hamil, kandungan choline, vitamin C yang meningkatkan perkembangan otak dan ingatan akan semakin berkurangan. Jadinya, pengambilan telur dapat menyelamatkan keadaan itak dan ingatan kerana kuning telur mengandungi choline yang tinggi. 

Selain itu, telur juga merupakan sumber protein yang baik, yang mengandungi asid amino untuk keperluan ibu dan bayi.

2) Buah Oren




Seperti yang telah diketahui, oren merupakan salah satu buah yang mengandungi vitamin C. Pengambilan buah oren setiap hari adalah penting untuk meningkatka system imunisasi badan bagi mengelakkan ibu hamil dari terkena selsema dan batuk yang boleh mendedahkan ibu hamil kepada risiko terkena pneumonia atau bronchitis.

3) Yogurt




Yogurt terkenal dengan sifatnya yang kaya dengan zink iaitu mineral asas untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu. Ia dapat membantu pembentukan DNA baby selain menjadi sumber kalsium yang  boleh membantu perkembangan tulang baby. Yogurt juga mengandungi bakteria baik yang membantu proses penghadaman dan mampu meningkatkan system imunisasi badan.

Menariknya, yogurt ni boleh dimakan begitu sahaja atau dicampur sekali dengan buah-buahan segar seperti kiwi, strawberi dan blueberry. Sedap kan?

4) Bawang Putih



Selain terkenal dengan sifatnya yang antifungal dan antivirus yang terbukti boleh merawat masalah keputihan ketika hamil, bawang putih juga boleh mengurangkan risiko terkena kancing gigi dan tekanan darah tinggi semasa hamil.

5) Ikan Salmon




Tahu tak, ikan salmon adalah antara sumber terbaik DHA, asas kepada asid lemak omega-3 yang sagat penting untuk perkembangan otak dan nervous system janin. Pengambilan ikan yang banyak ketika hamil boleh meningkatkan daya pemikiran bayi dalam kandungan.

Dengan kata lain, bayi yang menerima DHA yang cukup sejak dari dalam kandungan lebih cenderung untuk memiliki IQ yang lebih tinggi berbanding mereka yang tidak mendapat DHA dari awal.

Siapa taknak anak yang ber-IQ tinggi kan? Hoho.

6) Bijirin Penuh




Roti gandum dan bijirin kaya denga asid folik dan zat besi yang diperlukan oleh ibu hamil. Jadi, ibu hamil sangat disarankan supaya mengambil oat, sandwich roti gandum atau beras perang dan dijadikan sebagai salah satu menu dalam makanan harian.

SUPLEMEN MENGANDUNG YANG BEKALKAN SEMUA VITAMIN YANG DIPERLUKAN


Bagi mereka yang tidak mempunyai masa untuk memastikan semua vitamin dalam makanan-makanan tadi masuk dalam badan dan diserap oleh bayi, lebih mudah bagi mereka sekiranya vitamin ini dihasilkan dalam bentuk pil atau tablet.

Fortunately, Shaklee dah pun rumuskan suplemen khas yang merangkumi semua vitamin yang diperlukan ketika hamil.

Suplemen Shaklee untuk ibu hamil adalah –

1) Sustained Release Vita C – Suplemen ini yang bertanggungjawab untuk membekalkan vitamin C bagi ibu mengandung bagi mengurangkan risiko mudah jatuh sakit dengan meningkatkan system imunisasi badan ibu hamil.

2) Vita-lea – Dalam suasana zaman sekarang, amat payah untuk ibu hamil memastikan setiap makanan yang diambil itu benar-benar berkualiti untuk diserap oleh bayi. Kadang-kadang, ada nutrient penting yang terlepas dari pandangan. Jadi, multivitamin Vita-lea ini akan bertanggungjawab bagi menampal lompong-lompong nutrisi yang tak cukup tadi. So, secara tak langsung, baby akan dapat nutrisi yang cukup setiap hari.

3) B-complex – B-complex Shaklee ni akan membekalkan asid folik yang diperlukan dan semua jenis vitamin B yang akan membantu melancarkan lagi proses mengandung.

4) Omega Guard – Seperti yang diterangkan kat atas tadi, DHA amatlah penting untuk perkembangan otak dan mata bayi. Jadinya, instead of kena makan ikan salmon hari-hari, alternatif lain adalah dengan mengambil Omega Guard Shaklee yang lengkap dengan DHA dan EPA.

5) Energizing Soy Protein – Sesuai dengan namanya, ESP ni akan bekalkan protein yang diperlukan oleh ibu mengandung.

6) Ostematrix – Untuk membekalkan kalsium kepada ibu mengandung dan mengelakkan penyakit osteoporosis.

Haa, kalau susah sangat nak makan 6 makanan berkhasiat kat atas tadi, saya cadangkan supaya ibu-ibu ambil set mengandung Shaklee. Lebih mudah dan lebih jimat masa.

Untuk sebarang tempahan, boleh hubungi saya di 013-7230029. Saya sediakan konsultasi percuma dan tips-tips ibu hamil khas untuk customer saya.

Zaqqeya AminSID 1234656SMS / WA 013-7230029

Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat