5 Cara Kawal Kolesterol Tanpa Ubat

Kolesterol merupakan punca yang boleh menyumbang kepada penyakit serangan jantung dan strok. Ia adalah masalah kesihatan yang serius di mana jika tidak dibendung pengambilan kolesterol, seseorang itu boleh terkena serangan jantung atau strok. Kadar kolesterol dalam badan seseorang berkait rapat dengan faktor keturunan, diet pemakanan dan gaya hidup seseorang. 

Ya, apabila seseorang mengetahui bahawa kadar kolesterolnya tinggi, benda pertama yang terlintas dalam kepalanya adalah untuk berjumpa doktor dan mengambil ubat kolesterol bagi mengawal kadarnya dalam darah. Kebiasaannya, doktor akan memberikan ubat anti-kolesterol Namun begitu, pengambilan ubat yang kerap boleh menyebabkan kesan sampingan seperti sakit otot dan badan menjadi lemah. Oleh itu, amat penting bagi pesakit kolesterol untuk mengetahui cara kawal kolesterol tanpa ubat yang berkesan.

So harini saya nak kongsikan 5 cara untuk kawal kolesterol tanpa menggunakan ubat doktor. Hihi, menarikkan? 

5 CARA KAWAL KOLESTEROL TANPA UBAT

Cara #1 Banyakkan pengambilan Phystosterols

Sterol tumbuhan atau turut dikenali sebagai Phytosterols adalah sebatian yang terdapat pada tumbuhan dan bersifat merendahkan tahap kolesterol. Ketika proses pencernan, kandungan sterol ini akan bersaing dengan kolesterol bagi proses penyerapan.

Phytosterols ini boleh didapati dari minyak sayur-sayuran dan kekacang nut. Pengambilan mana-mana produk itu akan menurunkan tahap kolesterol sebanyak 10 hingga 15%


Cara #2 Kerapkan Pengambilan Bijirin Oat


Untuk pengetahuan, semangkuk oat memiliki serat dan karbohidrat kompleks yang boleh bertahan sepanjang hari. Gandum yang terkandung dalam bijiran oat ini juga mampu membantu mengurangkan kolesterol jahat dan sekaligus merupakan antara menu sihat yang sepatutnya dimasukkan sebagai salah satu makanan harian untuk menurunkan paras kolesterol dengan cepat. 

Bijirin oat mempunyai serat larut dan serat tidak larut. Serat larut ini di kenali sebagai beta glucan yang boleh meningkatkan sistem imun, mengurangkan kolesterol LDL dalam darah tanpa merendahkan kolesterol HDL. Oleh itu, untuk mengurangkan kadar kolesterol secara normal, pesakit boleh mempertimbangkan untuk memasukkan menu oat sebagai makanan seharian.

Cara #3 Minyak Ikan Omega 3


Sifat minyak ikan Omgea 3 yang mengandungi asid lemak tak tepu (EPA) ini amat penting bagi metabolisma normal bagi mengurangkan inflamasi seluruh badan. Antara makanan yang mengandungi omega 3 adalah:

  1. Ikan Salmon
  2. Telur
  3. Jenis kacang-kacangan
  4. Ikan sardin
  5. Ikan Tuna
  6. Sayur bayam
  7. Minyak Zaitun

Cara #4 Psyllium Husk


Psyllium Husk adalah biji benih pokok "Plantago Ovate" secara lazimnya digunakan untuk menangani sembelit. Ia boleh digunakan untuk menurunkan tahap kolesterol. Ia adalah tanaman yang ditemukan di India dah telah menjadi supplemen makanan sejak tahun 1955 lagi. Biji benih ini terkenal dengan kemampuannya dalam menurunkan kolesterol dan kadar gula dalam darah yang tinggi. 

Cara #5 Phytocol ST Shaklee

Shaklee telah mengambil inisiatif dengan menjalankan kajian demi kajian untuk menemukan supplemen yang terbaik bagi merawat dan mengawal kadar kolesterol dalam badan seseorang. Phytocol ini lah yang akan membantu membasmi kolesterol jahat dalam badan. Ia mempunyai amaun fitosterol yang diperlukan oleh badan. Boleh baca bagaimana phytocol membantu mengawal kolesterol di entri saya sebelum ini yaa.

Mari saya kongsikan testimoni mereka yang telah berjaya mengurangkan paras kolesterol mereka dengan menggunakan khidmat Phytocol ni hihi


Testimoni #1


 Testimoni #2

Testimoni #3



Hihi, seronokkan bila tengok result kolesterol kita makin turun? Saya pun happy on behalf. Nak cuba rawat kolesterol anda dengan Phytocol? Boleh SMS/Whatsapp saya directly dekat nombor 013-7230029 dan dapatkan Phytocol anda!



Zaqqeya Amin

SID

013-7230029

Comments

Popular posts from this blog

Pencuci Muka Terbaik Untuk Hilangkan Whitehead dan Blackhead Dengan Cepat dan Pantas!

Petua Hilangkan Keputihan Ketika Hamil Secara Tradisional

6 Makanan Merawat Denggi Secara Semulajadi Tanpa Ubat